23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

OECD: Havet slår andre industrier i vækst

Skibsbygning, havvindmøller, fiskeri og andre industrier knyttet til havene står foran voldsom vækst, fremgår det af ny OECD-rapport.

Frem mod 2030 vil antallet af personer, der ernærer sig ved den havbaserede "blå" økonomi som skibe, maritimt udstyr, havvindmøller, fiskeri, kystturisme m.m., stige til 40 millioner personer. I 2010 var tallet 31 millioner personer. Det fremgår af OECD-rapporten "The Ocean Economy in 2030", der forudser en voldsom vækst i den blå økonomi.

"Mange havbaserede erhverv har potentialet til at overhale væksten i den globale økonomi, både når det gælder værdiforøgelse og beskæftigelse. Vi vil især opleve stærk vækst i havbrug, offshore vindenergi, fiskeforarbejdning samt på havneaktiviteter. Kystturisme, fiskeri, maritimt udstyr samt bygning og reparation af skibe vil også vokse, dog ikke i samme hast," siger rapportens hovedforfatter, senioranalytiker Barrie Stevens, leder af OECD’s International Futures Programme.

Økonomisk står væksten til at blive endnu mere markant. Alene bidraget til den globale værditilvækst vil frem til 2030 blive fordoblet i forhold til 2010 og udgøre tre mia. dollars.

"The Ocean Economy in 2030" afdækker vækstpotentialet i den blå økonomi samt fremtidig innovation, beskæftigelse, energisikkerhed, miljø, klimaændringer og fødevaresikkerhed mv. Rapporten afdækker risici og usikkerheder samt behov, som f.eks. de nyskabelser, der kræves inden for videnskab og teknologi. Yderligere ser den på tværs af den fremtidige blå økonomi for at udforske mulige veje for handling, der kan sætte skub i udviklingsmuligheder med fokus på ansvarlig og bæredygtig brug af havene.

Barrie Stevens fremlægger rapporten den 20. juni på et branchemøde i København. Her deltager han i en debat med Christopher Rex, analysechef fra Danmarks Skibskredit, og Frederikke Munk Sørensen, market analyst fra Man Diesel & Turbo, samt repræsentanter fra Danske Havne, Danmarks Rederiforening og Danske Maritime.

Her kan du læse hele

The Ocean Economy in 2030

.

Kilde: OECD

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02