23948sdkhjf

Rederne står sammen mod EU-lovgivning om skrotning – kritik af Mærsk

OPHUGNING: Mærsk vil udflage for at omgå EU-lovgivning og fortsat ophugge på den berygtede Alang-strand. Kritikken er mærkbar, men preller af, mens rederne bakker op om Maersk Line.
En merudgift pr. skib på 1-2 mio. dollars. Det er, hvad det koster Mærsk at ophugge på de nuværende værfter i Kina og Tyrkiet - sammenlignet med fremover at gøre det på certificerede værfter i Alang i Indien.

Sådan er meldingen fra det danske rederi, der altså åbent erkender, at en vigtig bevæggrund til at skrotte skibe på den berygtede indiske strand er økonomien og dermed virksomhedens konkurrenceevne.

Anette Stubbe er chef for bæredygtighed i Mærsk-gruppen. Hun påpeger, at Mærsk-gruppen har haft sin nuværende ansvarlighedspolitik siden 2009. Og hun mener absolut ikke, at Mærsk-gruppen har nedgraderet sine standarder. Men derimod , at værfterne på Alang simpelthen er blevet bedre.

Ny EU-lovgivning

Sagens kerne er den EU-lovgivning, der blev præsenteret tilbage i april. Reglerne er lavet for at sætte en stopper for at ophugge på strande, hvor miljøet og de ansatte belastes for meget.

I praksis er der tale om en lang liste, som rederne skal opfylde inden udgangen af 2016 for at blive godkendt under den såkaldte EU Shipping Regulation. I forbindelse med offentliggørelsen af listen udtalte EU’s policy director, Ingvild Jenssen, følgende:

"Ophugningsværfter, der vil med på listen over EU-godkendte faciliteter, skal leve op til høje miljø- og sikkerhedsstandarder. Beskeden fra EU-Kommissionen er klar: En ubeskyttet strand bliver ikke et passende sted for en tung industri, der involverer håndtering af giftigt affald."

Alang-scrapping

Anette Stubbe mener imidlertid, at Mærsk-gruppens nye engagement i Alang – de første skibe landede i maj - er en forbedring til det bedre.

”Udviklingen de senere år i Alang har medført en række certificerede værfter, der er i stand til at "recycle" til vores standarder. Efter vores opfattelse er det essentielt at støtte op om den udvikling – og det gør vi mest effektivt ved, at vores skibe bliver ophugget ansvarligt i Alang,” siger hun.

Ifølge Anette Stubbe burde EU-lovgivningen medvirke til at højne standarderne på det sted, hvor den største del af verdensflåden bliver hugget op.

“Og det er på ingen måde tilfældet med den foreslåede lovgivning, siden den ikke støtter op om den udvikling og de forbedringer, vi har set i Alang. Vi anbefaler stærkt EU-kommissionen at genoverveje sin position, da en uheldig konsekvens af den foreslåede lovgivning er en ekskludering af de værfter, hvor mere end 70 procent af verdensflåden bliver hugget op.”

Opbakning til Mærsk

Den europæiske rederorganisation, ECSA, har været ude med samme pointe. I en pressemeddelelse offentliggjort sidste uge beklager organisationen, at EU – ifølge ECSA - ikke hjælper til med at forbedre forholdene på Alang.

ECSA opfordrer EU til at bruge gulerodsmetoden for at forbedre forholdene, frem for udelukkelsesmetoden. Og man påpeger, som Mærsk, at forholdene i Alang er blevet bedre. ECSA's formand, Niels Smedegaard (CEO i DFDS. Red.), udtaler:

”ECSA er netop kommet tilbage fra en studietur til Alang, og har bevidnet de vigtige investeringer, man har foretaget i en række ophugningsværfter for at opfylde The Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships.

Alang og andre steder i Sydøstasien er i mange år blevet kritiseret for lave standarder – og med rette. Men en mere positiv udvikling er i gang, og den burde man støtte op om frem for at underminere den.”

Kritik af udflagning

Siden EU-kommissionen vil gøre de nye bestemmelser til lov, har Mærsk varslet udflagning af skibe til ikke-EU-lande. På den måde kan man omgå lovgivningen. Det har vakt bred kritik.

En af kritikerne er John Maggs, senior policy advisor ved Seas At Risk og præsident for The Clean Shipping Coalition. Han har udtalt sig meget direkte.

"Mærsk er en europæisk virksomhed og burde overholde EU-lov. At foreslå, at man vil udflage skibe for at omgå EU's ophugningsregler, som er designet til at beskytte miljøet og arbejdernes sikkerhed, er en skandale. Og det vil seriøst underminere virksomhedens rygte som en ansvarlig operatør.”

Ud af i alt 768 skibe, der på globalt plan blev hugget op i 2015, blev 469 - svarende til 61 procent - solgt til faciliteter i Indien, Pakistan og Bangladesh, som havde dokumenterede problemer med både sikkerhed og miljø.



FAKTA: Alang & Mærsk

Omkring 70 procent af verdensflåden hugges op på den indiske Alang-strand.

Ophugningen af Maersk Lines skibe på den kontroversielle strand skal udføres af selskabet Shree Ram Yard, der er certificeret efter standarderne i Hongkong-konventionen. Sidstnævnte har siden 2009 opsat sikkerheds- og miljømæssige minimumsstandarder for ophugning af skibe.

Mærsk-gruppen kan spare op til to mio. dollars pr. skib, der bliver hugget op på Alang-stranden - set i forhold til faciliteter i Tyrkiet og Kina.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kendt megabygning i Københavns Havn vinder designpris
Sag berammet: Til marts skal 28 russere i landsretten
FBC og fagforeninger strides om arbejdsregler på havet
LEDER: Havnearealer er jaget vildt
Havareret øfærge sejlet til værft
DSV vil skrumpe medarbejderstaben - uden massefyringer
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.219