23948sdkhjf

Scandlines' grønne tiltag blåstemples også på Gedser-Rostock

Omstillingen til hybriddrift på Scandlines' Rødby-Puttgarden-overfart har tidligere modtaget bidrag gennem EU. EU's infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF), har til formål at fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer. CEO hos Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, siger:

”Vi er stolte og glade for blåstemplingen fra EU. Vi ser det som endnu en stor anerkendelse af det arbejde, vi gør for at implementere grønne tiltag på vores overfarter og gøre vores fremtidige færgefart endnu mere miljøvenlig.”

I 2013 indførte Scandlines som det første færgerederi i verden et hybridsystem, der i stor skala kan lagre overskydende energi i batterier om bord. Men Scandlines visioner om bæredygtig færgedrift stopper ikke her. Ambitionen for den grønne strategi er i sidste ende zero emission; det vil sige et helt emissionsfrit fremdriftssystem for færgerne.

Scandlines' investering i miljørigtig teknologi og en grønnere fremtid fortsætter i første omgang med EU-bidraget til de to nye, moderne passagerfærger 'Berlin' og 'Copenhagen'.

Et væsentligt mål er at optimere brændstofforbruget på de to nybygninger til ruten Gedser-Rostock – og at overholde de gældende miljøkrav. Det gøres ved at installere Scandlines' prisvindende hybridfremdriftssystem, som allerede er implementeret på alle fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden, og ved at installere røggasrensere (closed loop scrubbere), som reducerer svovludledningen med mindst 90 procent og dermed opfylder de nye regler for svovlgrænser.

Kilde: Scandlines

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078