23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Line overvejer stadig optionsløft



Ordren lød på ni containerskibe med en kapacitet på 14.000 TEU. Aftalen indebar altså en option på otte skibe yderligere.
 


 
Udmeldingen kommer i kølvandet på Mærsk-gruppens udmelding om, at overskuddet i Maersk Line bliver 600 mio. dollars mindre end ventet i et marked, hvor fragtraterne er pressede.
CEO for Mærsk-gruppen, Nils Smedegaard Andersen, udtalte på en telefonkonference d. 23. oktober, at de pressede rater falder sammen med genforhandling af en række kontrakter. Han maner imidlertid til besindighed og understreger, at det ikke er første gang, Maersk Line oplever dette sammenfald.
 
Maersk Line bidrager i 2015 med 1,6 mia. dollars til Mærsk-gruppens pengetank - mod de før forventede 2,2 mia. dollars.



Kilde: World Maritime News

Maersk Line har option på yderligere otte skibe i 14.000 TEU-klassen ved Hyundai Heavy Industries (HHI). I juli underskrev Maersk Line en ordre hos HHI på 1,1 mia. dollars. ”Jeg kan sige, at på dette tidspunkt har vi ikke bestemt os til, om vi vil have skibene eller ej," siger pressechef Michael Storgaard, ifølge World Maritime News.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.115