Hongkong-divisionen af det statslige kinesiske rederi China Shipping Container Lines, CSCL HK, har meddelt, at rederiet stiler mod at chartre seks Ultra Large Container Ship-enheder, der skal kunne medtage ikke færre end 21.000 TEU – så langt rekorden for den type skibe, der havde Maersk Lines Triple-E-enheder som primus motorer.
Rekordstørrelsen er dog kun en tangering af en tidligere meddelt kontrahering, hvorunder Singapore-baserede OOCL tidligere i år skulle have bestilt andre seks lige så store enheder hos koreanske Samsung Heavy Industries. Disse skibe forventes leveret ultimo 2017, mens de seks enheder til CSCL skulle være på bølgerne i 2018.
Der meldes ikke noget om, hvem der er egentlig kontrahent til CSCL-skibene, men der kan ifølge markedsiagttagelser være tale om en værfts-spekulation med udchartring af egne skibe for at holde gang i de ret træge kontraheringshjul. CSCL har allerede en lille håndfuld 19.200 TEU-skibe i fart. Disse leveret af Hyundai HI.
Kilde: gCaptain