23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MAN lander kontrakt på verdenspremiere med tysk feederreder

Verdens første ombygning af et containerskib fra konventionel dieseldrift til dual-fuel og dermed mulig LNG-drift bliver nu en realitet med Man Diesel & Turbo som leverandør og med tyske Wessels Reederei som kontrahent. Det gælder ombygningen af enheden 'Wes Amelie', der er et 1.000 TEU-skib, der typisk sejler i ECA-farvand.

Konkret bliver det firetaktsdelen af Man Diesels PrimeServ-division, der skal stå for opgaven, og her forventer man, at ombygningen vil reducere 'Wes Amelie's SOX-emission med 99 procet, NOx-emissionen med 90 procent og CO2-udledningen med 20 procent. Skibets nuværende motor, en 8L48/60B, beholdes men bliver altså helt ombygget til dual-fueldrift.

'Wes Amelie' er bygget i 2011, og det forventes, at ombygningen af det relativt moderne skib vil være klar allerede om et års tid. Wessels Reederei har bebudet, at man også planlægger ombygning af andre af sine enheder, der sejler i Norsø- og Østersøfarten. Rederiet driver i alt 43 enheder. Langt de fleste feederenheder, men også med flere multipurpose-skibe i stald.

Kilde: Man Diesel & Turbo

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04