23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

OW Bunker-sagen: Danske rederier risikerer skibsarrest

Efter OW Bunkers konkurs har flere udenlandske rederier oplevet, at deres skibe er blevet taget i arrest pga. ubetalte regninger, der kan spores til OW Bunkers egen olieleverandør. Også en række danske rederier kæmper for at undgå skibsarrest - eller dobbeltregning, siden OW Bunkers bank, ING, er gået sammen med kuratorerne på jagt efter 6,8 milliarder kroner for bunkerolie. Det skriver Børsen.
 

”På grund af forskelle i international lov om søpant risikerer vi arrest af vore skibe, såfremt vi betaler OW Bunker-boet for den leverede olie. Vi har ikke sikkerhed for, at den fysiske leverandør også betales af OW-boet,” siger Henrik Sleimann Petersen, direktør i Ultrabulk til Børsen.

Sammen med 15 andre rederier anmodede Henrik Sleimann Petersen i sidste uge en britisk domstol om, at deres skibe ikke må arresteres, før der foreligger en retsafgørelse. En afgørelse, der skal klarlægge, hvorvidt det er OW Bunkers konkursbo eller den fysiske olieleverandør, der har krav på betalingerne.

OW Bunker gik konkurs, efter de ledende medarbejdere i OW Bunkers datterselskab i Singapore, Dynamic Oil Trading, havde ydet kreditter for over 750 millioner kroner. Ledelsen i Singapore står nu anklaget for svindel og bedrageri.

Kilde: Børsen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|