Operatører og redere har i mange år måttet slås med de ”grå” udgifter, der gemmer sig i begrebet korruption. Det forekommer på mange planer og hjørner inden for shippingverdenen, men nu vil Bimco lade en klausul i sine dokumenter giver operatørerne og befragterne frivillig mulighed for at adressere en given ulovlig henvendelse.
Ifølge Bimco optræder problemet typisk i forbindelse med havneanløb sine steder i verden, hvor der opkræves ”ekstra” pålæg for at lade et skib gå til kaj, modtage service etc. Men det skal nu kunne imødegås – i hvert fald på de legale papirer – ved at indføre en protest adresseret til en sådan henvendelse.
Ideen er fra Bimcos side, at man dels gerne vil sætte mere fokus på et vidtspredt problem i visse dele af verden, dels vil man med klausulen give operatøren/befragteren et juridisk redskab i hånden, der kan godskrive, hvorfor man måske blev forsinket i forhold til en operation – og dermed bidrage til at undgå erstatningskrav/søgsmål på mere normal juridisk basis.
Kilde: Bimco