23948sdkhjf

Nanopartikler det nye ”sort” omkring skibsemissioner

En ny svensk undersøgelse dokumenterer, at skibsfarten er meget leveringsdygtig, når det kommer til forurening med de såkaldte nanopartikler. Og selv om det er dokumenteret, at ECA-reglerne har haft stor effekt, for så vidt angår udledningen af svovl, så er der stadigt andre problemer at slås med. Den svenske undersøgelse, foretaget af Lund Universitet, understøttes af bl.a. lignende danske undersøgelser.
 
Konkret er det nanopartikel-målingerne foretaget mellem september 2009 år og juni 2010, og altså før ECA-reglerne trådte i kraft, men om det betyder noget i præcis denne emissionsammenhæng, fremgår ikke af undersøgelsens konklusioner. Det er derimod dokumenteret, at nanopartikler udgør en sundhedsskadelig påvirkning, især i kystnære områder. Sammen med den øvrige emissionsforurening (SOx og NOx) koster det alene det danske sundhedssystem op imod seks mia. kroner om året.
 
Den aktuelle rapport er baseret på tal fra især en målestation i Litauen, men det kan let omregnes til problemer for byer som Malmø og København, konkluderes det i Lund-rapporten. Her er det især Malmø, der må holde for pga. den store skibstrafik i Øresund, fordi man ”rammes” af de fremherskende vestenvinde. Til gengæld må københavnerne så også leve med problemet på basis af emissioner fra biltrafikken. Så skibsfarten er ikke ene om at holde for med problemet.
 
Kilde: Ingeniøren
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.954