23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU lancerer forbedrede retningslinjer for skibe i nød

Branden på containerskibet 'MSC Flamina' i 2012 er mere eller mindre årsag til, at EU nu er kommet med et sæt nye retningslinjer for, hvordan man skal tackle ”ømfindtlige” sager med skibe i nød. Retningslinjerne skal bl.a. se til, at man får bedre koordinering af assistance og nødprocedurer mellem medlemslandene sat i værk.

Aktuelt var sagen i tilfældet med 'MSC Flaminia' den, at skibet fik svær brand om bord, da det befandt sig i Atlanten. Det tysk-flagede skib oplevede en decideret eksplosionsbrand i en af de lastede containere, der udviklede sig til en meget alvorlig skibsbrand foran for apteringen. Branden blev slukket, men først to måneder senere fik skibet tilladelse til at søge nødhavn i Tyskland.

Sagen minder om omstændighederne med totalforliste 'Prestige' tilbage i 2002, hvor det havarerede tankskib blev nægtet adgang til at søge nødhavn i Frankrig, Portugal og Spanien – med enorme miljøkonsekvenser til følge pga. olieudslippet fra skibet i sidste ende. Det er den type ekstremer, de nye EU-retningslinjer skal hjælpe med til at styre uden om.

Kilde: EU

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04