Et nyt it-værktøj gør det muligt for rederier at få et samlet overblik over skibes energidata i detaljer, så der kan sættes ind med optimeringer, hvor det giver mest mening.
Besparelsen kan dreje sig om alt fra motorers og pumpers energiforbrug til skibets skrogperformance og noget helt simpelt som brugen af lysstofrør og glødepærer i forhold til moderne LED-belysning. Særligt skibe med nogle år på bagen kan hente en markant gevinst med værktøjet.
”Når et skib har sejlet i fem år, vil det typisk have et energiforbrug, der er 5-10 procent højere, end da det var nybygget. Det skyldes blandt andet slid, dårlig indregulering og det helt jordnære faktum, at forskellige maskinmestre undervejs vil have haft forskellige arbejdsmetoder og kompetencer til at optimere driften,” forklarer Stig Holm, Thome Ship Management, som oprindeligt fik ideen til EDA-værktøjet.
”Der er en tydelig efterspørgsel på mere viden om, hvordan det er muligt at overskue hele skibet og ikke blot de enkelte enheder, når det gælder om at optimere brændstofforbruget. På den måde får rederne en realistisk prognose og mulighed for at investere i de løsninger, der samlet set giver den største effekt,” siger Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime.
Værktøjet indeholder fra starten beregningsskabeloner for tank-, bulk-, og containerskibe.
Direkte link: http://www.retro-fitting.com/energy-data-acquisition
Kilde: Danske Maritime