23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lavere bunkerforbrug på hurtigfærger med OSK's nye beregningsmodel

Den rådgivende skibsingeniørvirksomhed OSK-Ship Tech har udviklet en beregningsmodel til at optimere energieffektiviteten på katamaran-hurtigfærger.

At høj fart er synonymt med lavt brændstofforbrug, går imod alle tidligere antagelser om forholdet mellem fart og energieffektivitet i skibsfarten. Men i hurtigfærgebranchen er det ikke desto mindre et kendt fænomen, at en katamaran-hurtigfærge, der sejler på lavt vand, faktisk opnår en fordel i forhold til brændstofforbrug af den semi-planning, den lave havdybde giver.

OSK-Ship Techs numeriske team har med det mål at opnå yderligere bunkerreducering udviklet en ny og revolutionerende tilgang til at modulere lægtvands-effekten for en katamaran-hurtigfærge, også inkluderende fartøjets waterjets. Flow og de hydrodynamiske kræfter fra waterjettene er således inkluderet i simulationen for at redegøre for deres effekt i forhold til både trim og de vertikale bevægelser.

Stig Stanghøj Knudsen, skibsingeniør og ekspert i CFD (computational fluid dynamics), præsenterer den nye model i næste uge på Star Global Conference 2016, som afholdes i Prag. Han vil også i præsentationen komme ind på, hvordan modellen kan medvirke til at optimere laste-arrangementet af lastbiler og personbiler i forhold til at sikre lavest muligt bunkerforbrug ud fra den nye model.

Kilde: OSK-Ship Tech

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web01