23948sdkhjf

Maritim deltagelse i biomasseprojekt

Flere førende maritime virksomheder er med i nyt forskningsprojekt, der skal udvikle mere effektiv biomasse og dermed alternative brændstoffer til skibsfarten.

Arbejdspladser, vækst, bedre miljø og mindre forurening. Det er de store perspektiver i et nyt forskningsprojekt, som samler nogle af Danmarks største virksomheder og universiteter. Målet er at udvikle teknologi og biologi, så vi får brændstoffer til skibsfarten og biokemikalier. Projektet bygger på lovende danske teknologiske gennembrud inden for bl.a. 2. generations bioethanol.

 

Deltagerne er Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, A.P. Møller - Maersk, Novozymes, Haldor Topsøe, MAN Diesel & Turbo samt DONG Energy. Højteknologifonden samler parterne og medfinansierer halvdelen af budgettet på 112 mio. kr. over fem år. Leder af samarbejdet er professor Claus Felby fra Københavns Universitet-

-I dag brænder vi det meste af biomassen af, og det er ikke altid den smarteste anvendelse. Biomasse er jo solenergi omdannet til kulstof – og det kulstof kan vi bruge til biokemikalier og bæredygtigt brændstof til skibe. I princippet kan vi bruge biomasse til alt, hvor vi i dag bruger olie, siger professor Claus Felby.

 

Parterne skal arbejde med både biologi og teknologi i krydsfeltet mellem biomasse, biobrændsel og kemikalier og den praktiske brug af dem i shipping og i industrien. Det er afgørende for samarbejdet, at øget brug af biomasse ikke fører til konkurrence med fødevarer, eller til at landbrugsarealet bliver større.

Claus Felby siger: Vi skal gøre det smartere og mere effektivt, så der på en og samme tid både er planter til foder og fødevarer som i dag - og biomasse til bæredygtigt brændstof. Derfor skal vi arbejde både med bioraffinering og med at forædle kendte afgrøder, så de producerer både fødevarer og mere biomasse i form af blade og stængler.

 

Udvikling af bæredygtigt biobrændsel til shipping kan ramme et enormt, globalt marked.

- Energiforsyningen til shipping er de sidste 75 år kommet fra olie, men sådan vil det næppe være de næste 75 år. Der er behov for at nedbringe CO2-udslippet betragteligt, og på sigt løber vi ganske enkelt tør for olie. Bæredygtige biobrændsler har potentiale til at blive et reelt alternativ til fuelolie, siger Jacob Sterling, klima- og miljøchef i Maersk Line.

 

Målet er ifølge Højteknologifonden, at Danmark om fem år har udviklet en ny og smartere grøn teknologi med stort vækstpotentiale og baseret på dansk produktion og dermed nye arbejdspladser inden for landbrug, industri og transport.

 

Kilde: Højteknologifonden

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085