23948sdkhjf

Farvel til gigantskibenes værft

Søfart kipper med flaget for Lindø-værftet med et tværsnit af dets små og især store produkter
Med et vue over Lindøs produkter fra byggenummer 1, tankeskibet »T.S. Petersen« leveret 1962 til nr. 234, Ro-Ro skibet »Bering Strait«, leveret 2012, tager Søfart i julenummeret afsked med det sidste nybygningsværft i Europa, der beskæftigede sig med mega-skibe i arbejdstøj.

Her konstruerede og byggede man verdens indtil nu største containerskibe på 15.550 TEU - der fortsat i dag også er verdens længste skibe med 397,7 meter. Samtidig kunne man levere Danmarks mindste færge, »Færgehans«, der med 2,7 BT aldrig kommer til at overføre noget, der blot ligner en TEU. Mange Lindø-skibe startede hos Mærsk, men er siden spredt mellem rederier over hele jorden. Andre har fået en stabil karriere, som »Maersk Retriever«, der med byggenummer 79 er laveste byggenummer still going - som tilmed bærer sit oprindelige navn og ejerforhold på 33. år.
 
Læs mere i Søfart fredag 23. december

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Brancheorganisation vender tomlen nedad efter melding om havvindprojekter på standby
Dørene til et nyt grønt Nordsøeventyr er nu åbne
Kinesisk havnetogt er gået i stå
Varm velkomst til ny miljøminister: Stop sejlads med scrubbere
Aarhus Havn: V vil kun have halv udvidelse
Ny klasse af el-hybride CTV’ere kontraheret i Singapore
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.187