23948sdkhjf

Altovervejende positiv rapport efter færgebrand

Besætningen på Lisco Gloria handlede professionelt, men der var problemer med sprinklersystemet, konkludere ulykkesrapport.
Det var en kombination af en handlekraftig og beslutsom besætning, alarmerede passager, favorable vejrforhold sammen med en vellykket indsats fra land og andre skibe i et stærkt trafikeret farvand, som sikrede, at ingen menneskeliv gik tabt under branden på Lisco Gloria. Det konkluderer den netop offentliggjorte ulykkesrapport om den voldsomme færgebrand, der fandt sted 8. oktober 2010 i tysk farvand nordvest for Femern.

Rapporten, der er udarbejdet i et samarbejde mellem de tyske og litauiske myndigheder, viser dog også, at der var tekniske problemer med sprinkleranlægget om bord på den litauisk-flagede DFDS-ejede ro/pax-færge – noget der dog ikke havde afgørende betydning for udfaldet på branden.

Rapporten fastslår ikke nogen teknisk brandårsag, da det vogndæk, hvor banden var opstået samt de tilstødende områder, var fuldstændigt destrueret efter ekstremt høje temperaturer og langt tids brandpåvirkning. I stedet fokuserer rapporten på måden besætningen har handlet samt på tekniske aspekter, særligt i forhold til brandisolering og brandbekæmpelsesudstyr.

Søfart bringer i næste udgave et mere uddybende sammendrag af rapporten og dens konklusioner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078