DFDS har inden for en femårig periode reduceret flådens bunkerforbrug og CO2-udledning med godt 11 pct. Reduceringen er sket ved ændrede sejlplaner, kortere havnetid - og dermed langsommere overfartstid – samt en række tekniske tiltag: Bl.a. brug af mere energieffektive propellerblade, optimerede motorer og IT-navigationsværktøjer. Endelig har rederiet nu gennem flere år anvendt incitamentsbaserede værktøjer, hvor der hver måned uddeles en pris til det skib (besætningen) i flåden, som i den pågældende periode har formået at nedbringe bunkerforbruget mest.
Ifølge DFDS’ interne nyhedsbrev Update har Norfolkline’s skibe, der kom ind i koncernen i 2010, gennem 2011 fået reduceret deres bunkerbrug med gennemsnitlig 3,7 pct.
Bunkerbesparelsen på 11,3 pct. er over målet på de 10 pct. som DFDS fremsatte som miljømål tilbage i 2007. Udregningen er baseret på forholdet sømil per bruttoton.
Kilde: Update
Ifølge DFDS’ interne nyhedsbrev Update har Norfolkline’s skibe, der kom ind i koncernen i 2010, gennem 2011 fået reduceret deres bunkerbrug med gennemsnitlig 3,7 pct.
Bunkerbesparelsen på 11,3 pct. er over målet på de 10 pct. som DFDS fremsatte som miljømål tilbage i 2007. Udregningen er baseret på forholdet sømil per bruttoton.
Kilde: Update