En engelsk motoreksperet advarer nu om, at man risikerer svare problemer med en række motorer, hvis man relativt ukritisk søger at møde de såkaldte 2020-krav om max. 0,5 pct. SOx i fuelolien. Eksperten Tim Wilson peger ifølge bladet Lloyd's List på, at der er en rimelige risiko for, at bunkerleverandører leverer dårligt blandet fuelolie i et forsøg på, at opfylde nævnte 0,5 pct. SOx-krav.
Problemet er, at man kan fremstille 0,5 pct-fuelolie forholdsvist let gennem opblandinger - til forskel for den mere strikse 0,1 pct-fuelolie, der kræver anvendelse af destilleret fuelolie. Men bruger man uhensigtsmæssigt blandet 0,5 pct.-fuelolie risikerer man, at motoren simpelthen brænder sammen, lyder Wilsons vurdering. Han peger videre på, at der allerede er 0,7 pct. fuelolie i markedet og det kan netop meget simpelt blandes "let" op til en - forkert - 0,5 pct. fuelolie.