Målet er at skabe et detaljeret billede af Danmarks maritime miljø.
Bag projektet står Søfartsstyrelsen i samarbejde med Danmarks Statistik og en stribe af de ledende maritime interesseorganisationer. Blandt partnerne har man et stykke tid ønsket at få lavet en nøjere analyse af, hvad det såkaldte Blå Danmark egentlig består af og herunder ikke mindst få belyst berøringsfladerne noget grundigere.
”Det er ikke synderlig svært at få et overblik over hvilke rederier og værfter, der rør sig i Det Blå Danmark. Det der er interessant, er at få belyst alle de andre medvirkende. Helt ned til dem, der kun har sporadisk berøring med branchen,” påpeger projektets koordinator, kontorchef Mogens Schrøder Bech fra Søfartsstyrelsen.
Ny og skarpere analyse
”Vi har tidligere fået lavet en sådan analyse tilbage i starten af 0’erne og som vi årligt har fået opdateret af Danmarks Statistik. Men hos Søfartsstyrelsen og de centrale aktører i branchen opstod der gradvist et behov for en mere detaljeret og bedre opdateret statistik, da det er vigtigt at kunne følge udviklingen.
Vi har haft et grundigt samarbejde med Danmarks Statistik om mulighederne, og der er nu udarbejdet et metodegrundlag, som der køres efter. Herefter står Danmarks Statistik for det generelt statistiske og MSR-Consult ved Erik Bastiansen for den mere maritimt faglige gennemgang af de relevante virksomheder i Det Blå Danmark. Samtidig fungerer de maritime organisationer som baggrundsgruppe for arbejdet.
”Det er vigtigt for mig at holde fast ved, at arbejdet respekterer Danmarks Statistiks krav til anonymitet”, tilføjer Mogens Schrøder Bech. Udgangspunktet for arbejdet er Danmarks Statistiks branchefortegnelser og tilhørende virksomheder. Som nævnt ligger udfordringen for arbejdet hos de brancher, hvor det maritime element er mere begrænset. Og Mogens Schrøder Bech fortsætter.
”Man kan vælge mange eksempler, men et firma, der producerer eltavler eller elmotorer kan jo have lige så mange kunder i andre brancher end i den maritime verden. Ligesom f.eks. mange speditører bevæger sig ind og ud af den blå verden.”
Danmarks Statistiks ”system” muliggør endvidere også, at den indirekte betydning af Det Blå Danmark kan vurderes.
Betydning udadtil
Målet med undersøgelsen er som nævnt at få skabt et stykke værktøj, som branchen kan anvende i en række sammenhænge – ikke mindst i idealistiske og erhvervspolitiske øjemed.
Det er meget vigtigt, at man kan levere præcise oplysninger om værdiskabelse, eksporttal, beskæftigelse etc., når man sidder med ved de vigtige borde. Og det er herunder ikke mindst vigtigt, at man kan dokumentere branchens betydning for andre brancher og dermed for den samlede danske værdiskabelse og beskæftigelse.
Rapporten ventes færdig ca. 1. juni og arbejdet er muliggjort gennem støtte fra Den Danske Maritime Fond.
Bag projektet står Søfartsstyrelsen i samarbejde med Danmarks Statistik og en stribe af de ledende maritime interesseorganisationer. Blandt partnerne har man et stykke tid ønsket at få lavet en nøjere analyse af, hvad det såkaldte Blå Danmark egentlig består af og herunder ikke mindst få belyst berøringsfladerne noget grundigere.
”Det er ikke synderlig svært at få et overblik over hvilke rederier og værfter, der rør sig i Det Blå Danmark. Det der er interessant, er at få belyst alle de andre medvirkende. Helt ned til dem, der kun har sporadisk berøring med branchen,” påpeger projektets koordinator, kontorchef Mogens Schrøder Bech fra Søfartsstyrelsen.
Ny og skarpere analyse
”Vi har tidligere fået lavet en sådan analyse tilbage i starten af 0’erne og som vi årligt har fået opdateret af Danmarks Statistik. Men hos Søfartsstyrelsen og de centrale aktører i branchen opstod der gradvist et behov for en mere detaljeret og bedre opdateret statistik, da det er vigtigt at kunne følge udviklingen.
Vi har haft et grundigt samarbejde med Danmarks Statistik om mulighederne, og der er nu udarbejdet et metodegrundlag, som der køres efter. Herefter står Danmarks Statistik for det generelt statistiske og MSR-Consult ved Erik Bastiansen for den mere maritimt faglige gennemgang af de relevante virksomheder i Det Blå Danmark. Samtidig fungerer de maritime organisationer som baggrundsgruppe for arbejdet.
”Det er vigtigt for mig at holde fast ved, at arbejdet respekterer Danmarks Statistiks krav til anonymitet”, tilføjer Mogens Schrøder Bech. Udgangspunktet for arbejdet er Danmarks Statistiks branchefortegnelser og tilhørende virksomheder. Som nævnt ligger udfordringen for arbejdet hos de brancher, hvor det maritime element er mere begrænset. Og Mogens Schrøder Bech fortsætter.
”Man kan vælge mange eksempler, men et firma, der producerer eltavler eller elmotorer kan jo have lige så mange kunder i andre brancher end i den maritime verden. Ligesom f.eks. mange speditører bevæger sig ind og ud af den blå verden.”
Danmarks Statistiks ”system” muliggør endvidere også, at den indirekte betydning af Det Blå Danmark kan vurderes.
Betydning udadtil
Målet med undersøgelsen er som nævnt at få skabt et stykke værktøj, som branchen kan anvende i en række sammenhænge – ikke mindst i idealistiske og erhvervspolitiske øjemed.
Det er meget vigtigt, at man kan levere præcise oplysninger om værdiskabelse, eksporttal, beskæftigelse etc., når man sidder med ved de vigtige borde. Og det er herunder ikke mindst vigtigt, at man kan dokumentere branchens betydning for andre brancher og dermed for den samlede danske værdiskabelse og beskæftigelse.
Rapporten ventes færdig ca. 1. juni og arbejdet er muliggjort gennem støtte fra Den Danske Maritime Fond.