Danmark er verdensmestre i shipping. Derfor sætter Søfart nu større fokus på nogle af de internationale kommercielle forhold, der kan være med til at påvirke fremtiden for det Blå Danmark.
Under rubrikken SØFART SHIPPING introducerer vi et kommentatorpanel, som hver uge giver deres subjektive vurderinger om fragtrater, bunkerpriser, nybygningsmarkedet eller andre relevante områder af shippingsektoren.
Desuden vil Søfart præsentere udvalgte markedsindikatorer for den langsigtede udvikling i tank, bulk, container og bunkerprisudviklingen.
Under rubrikken SØFART SHIPPING introducerer vi et kommentatorpanel, som hver uge giver deres subjektive vurderinger om fragtrater, bunkerpriser, nybygningsmarkedet eller andre relevante områder af shippingsektoren.
Desuden vil Søfart præsentere udvalgte markedsindikatorer for den langsigtede udvikling i tank, bulk, container og bunkerprisudviklingen.
Erik Bastiansen, MSR-Consult ApS
Bulkmarkedet er elendigt med T/C-indtjening på spot- og chartermarkederne på mellem 5.000 og 7.000 US$ pr. dag. Det store spørgsmål er, selvfølgelig, hvor længe det dårlige fragtmarked vil vare? Det er der mange svar på. I basis-scenariet i MSR-Consults ”Forecast Model Services”, peger man på to vigtige parametre for fremtidens markedsudvikling: Væksten i tonnagebehovet og skrotningen af tonnage.