23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Horrible oplysninger om færgeforlis

Høring om næsten usynlig færgekatastrofe i Papau New Guinea i januar er startet.

 

Under en høring er der netop fremkommet horrible oplysninger om en stor færgekatastrofe, som 26. januar fandt sted i Papau New Guinea – næsten upåagtet af de internationale medier. Her sank færgen Rabaul Queen med formenligt 453 mennesker om bord. 230 blev reddet, fire lig blev bjærget, mens 219 stadig savnes. Færgen var undervejs mellem øen New Britain og Lae, da den sank i hårdt vejr.

Færgens kaptajn har under høringen fortalt, at han ikke var klar over antallet af passagerer om bord på ulykkesdagen. Han var dog klar over, at færgen havde certifikat til 295 passagerer, men oplyste, at det nærmest var fast procedure, at langt flere passagerer kom med. I visse tilfælde op til 370 plus småbørn og besætning, fremgik det det af hans forklaring. Altså stadigt noget under det antagende reelle antal ombordværende på ulykkestidspunktet.

Kaptajnen indrømmede også, at det ikke var fast procedure at indhente vejrvarsler forud for en overfart, hvor det ikke var unormalt at tage færgen ud i vejrforhold, den ikke var bygget til. Nogen han havde gjort adskillige gange gennem de 12 år han havde været skibsfører om bord. Ydermere kom det frem under starten af høringen - der ventes at strække sig ind i juni måned - at stort set alle færgens officerer ikke besad gyldige certifikater. Kaptajnen understregede, at han havde påpeget dette forhold over for rederiet Rabaul Shipping, der ejes af australskfødte Peter Sharp. Rederen havde ifølge kaptajnen imidlertid sagt, at de ombordværende officerer var de bedste han umiddelbart kunne skaffe.
Endeligt kom det frem, at antallet af passagerer, der blev tilladt om bord, oftest blev bestemt ud fra færgens lastemærker.

Færgekatastrofen 26. januar 2012 i Papau New Guinea er blot et af mange alvorlige passagerskibsforlis i Den Tredje Verden, hvor mange lande ikke følger IMO’s sikkerheds-regimer på passagerskibsområdet – uagtet om de har ratificeret dem eller ej.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|