23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Syv signifikante nybygninger

RINA udvælger syv særligt interessante nybygninger med danske relationer gennem 2011.
RINA (The Royal Institution of Naval Architects) fremhæver syv danske- eller dansk-relaterede nybygninger i instituttets årlige publikation Significant Ships, der i den nyeste udgave samler op på outputtet fra verdens nybygningsværfter gennem 2011.
I alt rummer publikationen 149 små skibsportrætter med beskrivelse, data og generalarrangementer af hvert omtalt skib.  To af de gennemgående temaer i 2011-udgaven, der tilsyneladende har været afgørende for valget af nybygninger, er miljøfokus og specialisering.

Følgende syv nybygninger leveret i 2011 med relationer til danske interesserer, er omtalt:

Bulkcarrieren DRAGONERA til Falcon Rederi. Bygget af Qidong Daoda Heavy Industry Co. Ltd., Kina.

Dragonera på 34.613 t.dv. er første enhed i en serie på seks ”grønne” skibe bygget efter Grontmij’s design. Serien har betegnelsen Seahorse 35, og er bl.a. kendetegnet ved at have et optimeret skrog uden bulb. Serien er forberedt til en række forbedringer i de kommende enheder. Bl.a. brug af en større propellere i kombination med en down-sized hovedmotor samt inkorporering af waste heat recovery og scrubber-systemer.

HSC-katamaranfærgen LEONORA CHRISTINA til Danske Færger. Bygget af Austal Ships Pty. i Australien.

Med sine 1.400 passagers kapacitet og vogndæk til i alt 357 personbiler, er Leonora Christina verdens fjerde største katamaranfærge, men den største og mest specialiserede katamarannybygning fra Austal-værftet i Australien til dato. Nybygningen er bl.a. i forhold til øget tunnelhøjde og placering af ro/ro-ramper skræddersyet til Danske Færgers krav.

Post Panamax containerskibet MAERSK EDISON. Charterskib til Maersk Line bygget af Hyundai Samho Heavy Industries Co., Ltd., Sydkorea.

Maersk Edison er en af de første enheder i en meget stor serie på pt. 38 enheder til levering frem til medio 2013. Samtidigt var det 13.102 TEU-store skib den hidtil største nybygning fra Hyundai Samho-værftet, da den blev leveret januar 2011. Maersk Edison-serien har adskilt dækshus og motorcasing . Dermed opnås der bedre udsyn fra kommandobroen og samtidigt kan længden på propellerakslen minimeres.


VLCC’eren MAERSK SARA til Maersk Tankers. Bygget af STX Offshore & Shipbuilding Co., Ltd., Sydkorea.

Maersk Sara på 323.190 t.dv. er designet med det formål at reducere energitab og emission. Bl.a. er nybygningen udstyret med en Wide Chord Tip, der mindsker vibrationer fra propelleren og dermed øger dens effektivitet. Ydermere har nybygningen Waste Heat Recovery, der ikke alene anvender udstødsvarme fra hovedmotoren, men også overskuds-damp fra skibets kedler.


Bulkcarrieren NORD HONG KONG til DS Norden. Bygget af Jianmen Nanyang Ship Engineering Co., Ltd., Kina.

Nord Hong Kong på 32.290 t.dv. og dens efterfølgende søsterskib er I forhold til bulkcarriers af samme størrelse udrustet med en lidt større hovedmotor. Denne opereres så til gengæld med lavere omdrejninger og driver en for skibsstørrelsen lidt større propellere. Disse særlige modifikationer ventes at kunne give en 11 pct. bunkerbesparelse.


Bulkcarrieren NORD VELA. Charterskib til DS Norden bygget af Sanoyas Hishino Meisho Corp., Japan.

Nord Vela på 119.503 t.dv. og dens søsterskibe har et avanceret skrogdesign, som kombinerer en stor dødvægtskapacitet med en relativ lille dybgang (15,38 m scantling / 13,50 m design). Denne feature øger skibets kommercielle performance ved, at det kan anløbe havne, hvor dette segment af bulkcarriers normalt ikke kan komme.


Ro/ro-skibet SEATRUCK PROGRESS til Seatruck Ferries. Bygget af Flensburger Schiffbau-Gesellschaft GmbH & Co. KG, Tyskland

Seatruck Prograss på 2.166 lanemeter er den første af fire nybygninger til Seatruck Ferries ro/ro-netværk på Det Irske Havn. Serien er en avanceret videreudvikling af en tidligere serie på fire ro/ro-skibe bygget i Spanien til rederiet. De fire nye skibe bryder de tidligere grænser for, hvor meget kapacitet, der kunne presses ind i det såkaldte ”Heysham-max” på 142 m overalt. Dette er den maksimale længde et skib kan have, hvis det skal kunne anløbe Heysham, som er et vigtigt hub i rutenetværket.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03