”Vi ser nu lyst på fremtiden. Og med det her skib er jeg sikker på, at vi kan tilfredsstille vores kunder og tiltrække nye. Samtidigt introducerer vi vores nye skib på et tidspunkt, hvor vores anlægsgæld er væk, og hvor vi i andet halvår i år forventer positivt cashflow og plus i regnskabe,” sagde Mols-Liniens administrerende direktør Søren Jespersen, da han tirsdag sammen med rederiets chefkaptajn Flemming Ejlersen viste rundt på KatExpress 1.
Adspurgt om Kattegat-rutens kommende konkurrerende hurtigfærge-rute mellem Aarhus og Kalundborg med opstart i slutningen af måneden, påpegede Søren Jespersen, at det er kunderne, der bestemmer udfaldet.
”Vi føler os rimeligt trygge konkurrencemæssigt. Vores fartplaner er nu optimeret til businesssegmentet, og vi har den korteste rejsetid til København og over Kattegat. Og det har en afgørende betydning for de erhvervsrejsende,” sagde han.
Klargøring
Stemningen var hektisk om bord på KatExpress 1 med omkring 80 håndværkere i gang med, målrettet, at få færgen klar til premiereafgangen den følgende morgen kl. 07.00 fra Aarhus til Sjællands Odden.
Selv om KatExpress 1 blev leveret fra InCat-værftet i 2009, har færgen kun sejlet i 4.000 timer, svarende til et års drift af Mols-Liniens anden InCat-færge Max Mols. Så ifølge Flemming Ejlersen er det reelt tale om et nyt skib. Men tilpasning af færgen til Kattegat kræver alligevel en del modifikationer. Bl.a. får KatExpress 1 installeret elevatortårn agter, der skal forbinde de to vogndæk med salondækket. Nogen, færgen ikke oprindeligt var udstyret med. 
Buisness-segmentet
De tidligere afgange fra Aarhus på hverdagene er grundstammen i Mols-Liniens satsning med at tage KatExpress 1, en af verdens største katamaran-hurtigfærger, ind på 10 års bareboat charter. Erhvervsrejsende i person- og varebiler på det såkaldte Business BlueClass har længe været et profitabelt forretningssegment for Mols-Linien. Men ifølge Søren Jespersen har forretningsområdet krævet en kapacitetsudvidelse, hvis det skulle udvikles yderligere. Noget, der nu kan realiseres med KatExpress 1.
Samtidigt bevirker introduktionen af KatExpress 1 en væsentlig optimering af Mols-Liniens samlede drift. For med indsættelsen af den 1.200 passagers og 417 personbilers store færge, oplægges de to små Seajetkatamaraner. De to gasturbinedrevne danskbyggede færger har længe tynget Mols-Liniens performance med deres dårlige balance mellem bunkerforbrug og kapacitet, hvorfor de også har vist sig svært omsættelige på second hand-markedet.
Så med oplægningen betyder introduktionen af KatExpress 1, at Mols-Liniens flåde nu er reduceret fra tre til to enheder samtidigt med at kapaciteten er øget. Dermed har rederiet ydermere kunnet bemande den store nye store færge alene fra interne rækker.