23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lindegaard i spidsen for Mercy Ships i Danmark

Da Jørgen Lindegaard stoppede som koncernchef i ISS for to år siden opbyggede han en nøje udvalgt portefølje af bestyrelsesposter. Bl.a. valgte han at stå i spidsen for Mercy Ships Danmark.
Mercy Ships, som hvert år hjælper titusinder af mennesker i Afrika fra verdens største ikke-statslige hospitalsskib, fik et boost direkte fra den absolutte top af dansk erhvervsliv, da organisationens danske repræsentation i 2010 skulle revitaliseres.
Tidligere koncernchef i bl.a. SAS og ISS, Jørgen Lindegaard, var ikke i tvivl, da han blev spurgt om han ville sætte sig i spidsen for Mercy Ships’ danske bestyrelse.
”Egentlig har min karriere bygget på tilfældigheder, på mennesker jeg har mødt, eller på muligheder, der pludselig er opstået. Jeg kendte ikke Mercy Ships, men da jeg tilfældigvis blev spurgt i min lokale kirke om jeg ville gå med i organisationens danske bestyrelse, satte jeg mig ind i, hvad Mercy Ships er. Og det var for mig indlysende at sige ja. For jeg betaler lige som så mange andre, når der er indsamlinger, og så håber man på, at pengene ellers havner hos de rette. Men Mercy Ships’ arbejde er så ekstremt konkret og direkte, så det ville jeg hellere end gerne bidrage til,” sammenfatter Jørgen Lindegaard mødet med Mercy Ships Danmark, hvor han siden 2010 har været formand i bestyrelsen.
”Når det så er sagt, så syntes jeg også, at historien om organisationens hospitalsskib Africa Mercy er sjov, når jeg nu som alle andre med familie i Jylland utallige gange har sejlet over Storebælt før broen kom,” medgiver Jørgen Lindegaard.
Africa Mercy er grundstenen i Mercy Ships’ humanitære arbejde. Men skibet er også identisk med DSB’s Intercity -færge Dronning Ingrid, der frem til åbningen af jernbaneforbindelsen over og under Storebælt i 1997, pendlede frem og tilbage mellem Korsør og Nyborg.

Troværdigt ansigt
”Det jeg han bidrage med til Mercy Ships’ arbejde i Danmark er en kombination af masser af praktisk know-how i ledelse af store virksomheder og organisationer - og så det, at jeg er et kendt ansigt i erhvervslivet. Så jeg håber på at, potentielle bidragsydere tænker, at hvis jeg kan stå inde for Mercy Ships arbejde, så kan de også,” forklarer Jørgen Lindegaard om hans nok vigtigste opgave: At bane vejen for tilgang af midler til organisationens arbejde, der primært finder sted i Afrika. Og som kort fortalt handler om livsforbedrende medicinsk, oftest kirurgisk, behandling af mennesker for hvem Mercy Ships er deres livs chance. Chance for at få synet tilbage med en grå stær-operation, få fjernet invaliderende svulster i ansigtet eller få mobiliteten tilbage med et ortopædkirurgisk indgreb. Alt sammen noget, der i Den Tredje Verden har afgørende betydning for om et menneske er i stand til at forsørge sig selv eller sin familie.

Det Blå Danmark
”Når det drejer sig om at få virksomheder til at putte i kassen, er det ikke det bedste tidspunkt lige i øjeblikket. Mange har simpelthen nejhatten på. Men det er ikke kun os, der oplever det på den måde, det ved jeg, at andre NGO’ere (ikke statslig organisationer, Red.) også gør, siger Jørgen Lindegaard.
Han peger også på udfordringen, der ligger i, at Mercy Ships hovedsagligt er en amerikansk organisation, hvilket understreger vigtigheden af at få stablet en velfungerende dansk afdeling på benene.
Måske ikke overraskende er Det Blå Danmark den del af erhvervslivet, hvor Mercy Ships Danmark indtil videre har fået knyttet de fleste bånd.
”Det er her vi har fået den største medieeksponering, og hvor der er et naturligt sammenfald. Og det er fra Det Blå Danmark, at vi rekrutterer vores danske maritime volontører til Africa Mercy. Faktisk er det mit indtryk, at antallet af danskere om bord er stigende,” forklarer Jørgen Lindegaard.
For at øge synligheden i Det Blå Danmark deltog Mercy Ships Danmark bl.a. i sidste års MMSM-konference i Nyborg om sikkerhed, sundhed og miljø om bord på skibe, hvor Jørgen Lindegaard selv havde mulighed for at udbygge sit maritime netværk

Forandringens år
2010 var et forandringens år for Jørgen Lindegaard - og for den danske afdeling af Mercy Ships. Det var det sammenfald, som helt uafhængigt af hinanden bragte toperhvervsmanden og NGO’en sammen.
For Jørgen Lindegaard blev 2010 året, hvor han som 61-årig stoppede som koncernchef i den multinationale rengørings- og servicegigant ISS. Her havde han tegnet koncernen siden 2006. Fra 2001 og frem til 2006 var Jørgen Lindegaard i spidsen for SAS Group, som han overtog fra sin karismatiske svenske forgænger Jan Carlzon.
Før Service- og luftfartsindustrien, var Jørgen Lindegaard, som er uddannet civilingeniør med speciale inden for telekommunikation, administrerede direktør i GN Store Nord og, de nu alle historiske selskaber, Tele Danmark, KTAS og Fyns Telefon.
Jørgen Lindegaard besluttede sig for at stoppe sin erhvervskarriere som topchef efter ISS, for i stedet at hellige sig nøje udvalgte projekter – heriblandt både kommercielt og ikke-kommercielt bestyrelsesarbejde samt arbejdet med selskabet AVT Business School, som han i dag er formand for og ejer 30 pct. af.

Revitalisering
Det var også i 2010, at Mercy Ships Danmark etablerede et egentligt landskontor med en nøje sammensat bestyrelse og en direktør. Målet var at styrke arbejdet med fundraising og synliggørelsen af Mercy Ships i Danmark – både i forhold til erhvervslivet, som potentiel bidragsyder, men i høj grad også i forhold til rekruttering af volontører. Det vil sige sundhedsfaglige og maritime fagpersoner til udstationering om bord på Africa Mercy.
Den gratisarbejdende bestyrelse, som Jørgen Lindegaard håber snart kan udvides med en profil med erfaring inden for fundraising, består i dag af fire personer. Ud over Jørgen Lindegaard som formand, er der to medlemmer med henholdsvis læge- og sygeplejemæssig baggrund. Der ud består bestyrelsen af seniorforsker Hans Otto Holmgaard Kristensen fra DTU, som er udvalgt på grund af sin centrale position i Det Blå Danmark og i forhold til det skibstekniske område.

Skal vokse
Et konkret eksempel på de bånd, der foreløbig er knyttet til Det Blå Danmark er en aftale, hvor Mercy Ships kan indkøbe bunker til Africa Mercy via Maersk Line. Og da Maersk Lines bunkerindkøbskvantitet formenligt er en af verdens største, sikres Mercy Ships langt bedre priser end hvis de skulle have været ude på egen hånd og indkøbe bunker. Et godt eksempel på indirekte økonomisk støtte fra det danske maritime erhverv i lighed med de danske professionelle søfolk, der melder sig som volontører om bord på hospitalsskibet.
Jørgen Lindegaards mål for de kommende års indsats i Mercy Ships Danmark, som han understeger ikke har nogen øvre aldersgrænser for bestyrelsesarbejde, skal først og fremmest bestå i at skaffe flere midler til organisationens arbejde.
”Vi skal udbrede kendskabet herhjemme til organisationens danske afdeling. Og så skal vi vokse, så vi kan blive berettiget til Danida-støtte og i øvrigt indgå i folks bevidsthed på lige fod med f.eks. Folkekirkens Nødhjælp, sammenfatter Jørgen Lindegaard.
Ved siden af formandsposten i Mercy Ships Danmark består den tidligere topchefs nøje udvalgte indsatsområder mest af formandsposter i bestyrelser i kommercielle virksomheder. Eneste anden ikke kommercielle, mere venerationsbetingede post, er som formand i Danmarks Tekniske Museum, hvor Jørgen Lindegaard kan dyrke den interesse for teknik, som i sin tid fik ham til at vælge ingeniørstudiet på DTU.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.127