Første september er det 40 år siden, at to københavnske selskaber valgte at etablere et nyt fælles firma – i Esbjerg. N. Schiøtt & Hochbrandt og Fellowship I/S slog sig således sammen med en lokal shippingmand, der i byens lufthavn fik stablet et 16 kvm. stort kontor på benene og samlet en lille skare på tre ansatte i alt.
40 år efter er samme lokale shippingmand ved at træde et skridt tilbage for at overlade de daglige tøjler til andre i den koncern, han i 1976 selv overtog og siden byggede op til en global virksomhed.
Fra Blåvand til BWS
Kontoret i lufthavnen er i flere omgange længst byttet ud med større lokaler. Senest med åbningen af en ny stor seks etagers bygning på havnen i Esbjerg (syv hvis man regner den fornemme tagterrasse med). På gode dage med udsigt fra toppen til den lokalitet, der gav firmaet navn - Blåvand. En idé i øvrigt udsprunget hos københavnerne, som shippingmand Kurt Skov fortæller.
”Vi tog som drenge af og til ud at bade derude, og vi ville gerne puste os lidt op med vores engelskkundskaber, så vi plejede at sige, at vi skulle ud til Blue Water. Og den historie kunne københavnerne åbenbart se så meget sjovt i, at de foreslog navnet Blue Water Shipping.”
Det faktum lader sig i øvrigt spotte i hjørnet af kantinen i det nye hovedkontor. Her tårner en seks meter høj fotokollage af Blåvand Huk Fyr sig således op. Den lader sig se på – hvis man kan få øjnene væk fra en af de nok flotteste udsigter, som en firmakantine i Danmark kan byde på. Ud over havnen, Grådyb og Fanø.
Baggrund og fremtid
Det er heller ikke uden bagtanke, at der er lidt for både øjne og historik at lade medarbejderne se på, lader det sig forstå, når man giver Kurt Skov frit spil i et interview om jubilæet, karrieren, ambitionerne og dedikationerne.
De godt 220 mennesker, der i dag arbejder på hovedkontoret (og på alle kontorer og projekter ude i verden for den sags skyld) skal helst alle have Blue Water-blåt blod i årene. Og det indebærer blandt mange andre ting, at man skal føle sig velkommen og værdsat på jobbet. Og vel forankret i firmaet og dets fortsatte trivsel.
Det kan lyde som en floskel, de fleste firmaer ville kunne påberåbe sig, men Kurt Skov og hans bagland gjorde i 2007 med beslutningen om at overdrage 75 procent af familiens aktier i Blue Water Shipping til en erhvervsdrevet fond (Blue Water Fonden) klart for både ansatte og omverden, at der hos Blue Water Shipping er pondus bag de gode ambitioner – floskel eller ej.
”Det var en beslutning hos mig og mine, at vi ikke ville sælge selskabet til en eller anden konkurrent eller storinvestor,” understreger Kurt Skov.
”Jeg stiftede Fonden for at gøre det bedste for at bibeholde navn og identitet og for at sikre eksistensen, udviklingen og arbejdspladerne. Og det skal også fremover være et dansk firma med hovedsæde i Esbjerg, hvor vi har vores rødder. Og da vi ønskede at se virksomheden og de ansatte fortsætte væksten og driften under Blue Water-navnet, blev det til beslutningen om at stifte fonden, der i dag reelt er det styrende organ i selskabet. Og fortsat vil være det,” fortsætter han.
Logistikeksperter
Hvad består Blue Water Shipping så af i dag? Med 40 år lagt til den beskedne opstart med udgangspunkt i Esbjerg Lufthavn som speditionsfirma.
”Logistikeksperter. Det er nok den bedste forenkling, man kan udtrykke det med,” siger Kurt Skov.
Selskabet har faktisk så mange ben og projekter i søen i dag, at ordet ”shipping” ret beset ikke er dækkende længere.
En hurtig opremsning inddrager forretningsområder som spedition, stevedoring, charter, agentvirksomhed, skibsmægling, lagerhotel, hotelskibe, IT-udvikling, projektlast, juridisk rådgivning, HSE & Q Management m.v. Alle forretningsområder breder sig mere eller mindre ud over alle syv definerede hovedsegmenter, som Blue Water benytter sig af: General Cargo, Reefer Logistics, Wind Logistics, Oil, Gas & Industrial Projects, Port Operations & Agency, Marine Logistics og North Atlantic.
Når North Atlantic som geografisk område har fået sin egen divisions-titulering, hænger det sammen med, at Blue Water Shipping via medejerskabet af Smyril Line og det 100-procent ejede datterselskab Smyril Blue Water er meget dominerende hvad angår ro/ro-trafikken til og fra Færøerne og Blue Water Shipping på Grønland, hvor man i dag med tre kontorer er meget solidt repræsenteret. For ikke at glemme kontoret i Aalborg på Grønlandshavnen, der er en meget central spiller i den sammenhæng.
Jernene i ilden
Der er med andre ord kommet rigtigt mange nye jern i ilden gennem år og dag. Og andre blevet efterladt i kølvandet. Det gælder både store succeser, der havde deres tid, såsom eksporten af fetaost til Iran i samarbejde med J. Lauritzen. Det blev til ca. 750.000 ton afskibet i løbet de 10 år samarbejdet kørte – indtil bl.a. selve brugen af feta-navnet stoppede festen.
På siden af fordums succeser har der naturligvis også været mindre rentable investeringer. Her kan f.eks. nævnes vognmandsforretningen, som Blue Water er helt ude af. Der kører rigtigt mange Blue Water Shipping-trailere rundt i f.eks. Europa, men langt de fleste er leasede og trækkere leveres alle af undervognmænd. Og vognmandsforretning som sådan er ikke noget man sigter efter at drive længere.
Hardware er yt
”Nej! Den tid er længst forbi, hvor et firma som vort har fordele af at involvere sig i millioninvesteringer i lastbiler – eller skibe for den sags skyld,” understreger Kurt Skov.
”Vi chartrer os frem efter behov, men gør så til gengæld en dyd ud af, at have så meget styr på processen med selve fragtopgaven som muligt. Derfor har vi bl.a. også både havnefolk og skibseksperter ansat – både tidligere kaptajner og skibsingeniører m.v. De kan f.eks. med stor fordel gå med ind i komplicerede projektlastopgaveløsninger, som vi jo meget gerne gør i,” fortsætter han.
IT er in
”Et andet område, vi har kraftigt opgraderet, er IT-udvikling, hvor vi virkeligt ser et potentiale i fremtiden. Jeg plejer halvt i spøg at sige til speditions- og shippingfolkene, at de ikke skal vente sig flere ansatte i deres afdelinger, men hvis de kender en god IT-mand …”
Det Blue Water satser på i IT-sammenhæng er ikke desto mindre fast forankret i den shippingverden, firmaet kommer fra. Det er logistikstyring på højt plan, og det har i den sammenhæng bragt selskabet op på et niveau, der gør, at flere faste transportkunder nu også benytter sig af Blue Waters IT-systemer til styring af deres respektive transportflow.
Det gælder både storkunder som Siemens Wind Power, og tøjproducenten Bestseller med masser af butikker ude i Europa – og ikke mindst den meget betydelige flow af fersk fisk, der kommer fra Nordatlanten og fiskefarmene i Norge, Færøerne og Island og via den store Blue Water ferskterminal i Padborg med Blue Waters eget distributionssystem som sikker guide skal shippes videre ned i Europa efter meget stramme tidsplaner. Fersk fisk er som bekendt kun fersk en vis tid lang.
Data-detaljens kunst
Og når man ved, at een vindmøllevinge er produceret og bestemt til at blive kombineret med præcist to andre for at blive koblet til en bestemt NA-celle, så har man en logistikudfordring. Det samme gælder, når man skal have en pakke med fire skjorter til at lande hurtigst muligt i en bestemt butik i et storcenter i Toulouse. Eller når én fiskehandler i Marseilles foretrækker sine laks i præcis den røde farve etc., som kun en bestemt producent på Færøerne leverer.
Alt den logistik kan med andre ord koges ned til stram datastyring, og det er så det, Blue Waters IT-afdeling har puslet med at bygge op.
Og videre på, når man også lige skal ind over styring af en lille projektopgave som at flytte en jack up-rig, bygget i Dubai (i moduler) til dens arbejdsstation i Det Kaspiske Hav. Med det lille aber dabei, at man undervejs skal have jack up’en over landtangen mellem Sortehavet og Det Kaspiske Hav. Hvilket aktuelt klares ved at benytte flodsystemerne.
Eller at holde styr på alle leverancer til et krydstogtrederi som Holland America Line. Her skal man ikke kun flytte fra A til B, men til C, D… og P. Skibene ligger jo ikke stille samme sted ret længe af gangen.
Leddene i kæden
”Der er i princippet ikke forskel på vigtigheden af noget led i kæden,” forklarer Kurt Skov.
”Vi skal jo først og fremmest ud og ”vinde” transportopgaverne i konkurrence med andre shippingfirmaer, dernæst sikre os, at vi kan få flyttet godset på mest mulige rentable vis. Dernæst sikre os, at det sker så hurtigt, sikkert og fejlfrit som muligt. Og i sidste ende sørge for, at opgaven også giver et plus på kontoen hos os. Så der er mange led at pleje for IT-afdelingen, men i sidste ende er hvert led lige vigtigt at pleje for koncernen.”
HSE & Q
Af den grund lægges der også meget vægt på at få HSE & Q-området (Human Ressources og kvalitetssikring) omhyggeligt implementeret. Ikke kun i firmet som sådan, men i hver enkel medarbejder.
”Vores HSE & Q-afdeling er en uhyre vigtig del af vores fremtidssikring,” understreger Kurt Skov.
”Kvalitet, sikkerhed og miljø er og bliver et nøgleord, når man som os sælger logistikløsninger. Uanset om det gælder en enkelt kasse med skruer, der skal ud til en borerig i Nordsøen, eller om det er et helt kraftværk, der skal opstilles i en grønlandsk by – på basis af den rette logistikblanding af måske tusind kolli”.
”Og det er ingen hemmelighed, at vi arbejder seriøst over hele kloden på at få denne forståelse ind i medarbejderne. Nogle steder går det lidt tungere end andre, men det skal gå.”
Verden venter
Hvad fremtiden angår for Blue Water, er den også vedblivende international. Målsætningen er, at selskabet skal vokse på alle markeder. Der tjenes penge i koncernen, og det er godt. Men de skal investeres i fremtiden, pointerer Kurt Skov.
Men det er også sikkert, at man ikke bare kaster sig hovedkulds ind i nye eventyr. Det har et par dyre lærepenge beriget Kurt Skov med erfaringen om.
”Vi havde bl.a. en noget trist opstart i Kina i sin tid, hvor det blandt andre faktorer drejede sig om personligt svigt, men når den slags er lagt bag en, uden at det fik værre følger, har det den fordel, at man har lært noget.”
Følg næsen
”Omvendt skal man ikke værre bange for at følge sin næse i nuet og de muligheder, der måske opstår ud af rene tilfældigheder. Som f.eks. vores engagementer omkring de spektakulære rig-moves, vi har forestået til kunder i Det Kaspiske Hav,” fortæller Kurt Skov.
”De opgaver er opstået ud af et tilfældigt møde med nogle singaporeanere i Baku, hvor vi var nede og forfølge en helt anden sag. De var der så, på vegne af Keppel FELS-værftet, der er verdens førende på inden for bygning af borerigge. De var der for at se på mulighederne for at få transporteret en borerig, bygget i moduler, til Det Kaspiske Hav,” fortsætter han.
”Vi havde det held i sammenhængen, at vi havde forestået shippingopgaven med at levere diverse reservedele i forbindelse med forsøget på at få en tidligere russisk borerig opgraderet og tilbage i duelig stand igen.”
”Selve projektet gik det aldrig godt med, men shippingopgaven fejlede ikke noget. Og når man nu ville have nye arbejdsduelige rigge ind i stedet. Ja, så ledte det ene til det andet og mødet til, at vi vandt opgaven.”
Rejserne
Apropos rejser har det gennem alle årene været en stor del af Kurt Skovs professionelle liv. Mellem 100 og 140 dage om året er tilbragt om ikke på landevejene så på besøg hos kunder, egne kontorer og ikke mindst på messer.
”Jeg har altid brugt den personlige kontakt meget i min forretningstilgang, og det gælder både i relation til kunder og ansatte,” forklarer han.
”Man skal nu engang tæt på for se detaljerne og mulighederne. Og det er jo ofte præcis dem, vi lever af. Og så må man jo ud for se sig lidt om og snakke med folk, hvis du vil have detaljerne med.”
Det halve otium
Rejseriet ved Kurt Skov ikke lige, om bliver holdt oppe på samme niveau frem over. Det afhænger lidt af, hvilke udfordringer, han vælger at påtage sig – eller han bliver nød(e)t til at påtage sig.
”Den daglige drift med møder, strategi, IT, HR etc. Det skulle gerne være lagt bag mig. Men jeg slipper ikke taget helt og ser stadigt frem til at deltage i forretningsudvikling og pleje af kunder og netværk samt finde nye projekter eller særlige typer opgaver. Og møde nye mennesker,” godtgør han.
”Jeg er dog stadigt lokalt funderet, og Esbjerg er også fremover Blue Water Shippings hovedby. Både firmaet som sponsor og min person er jo bl.a. involveret i lokal sport, hvilket f.eks. ikke er en hemmelighed, hvis man går til Superliga-fodbold på stadion i Esbjerg (Blue Water Arena).”
”Og senest har vi da i lokalkredsen f.eks. fået skabt solidere fundament under byens håndboldkvinder. Men den slags koster også både tid og kræfter, der skal tages et andet sted fra, så det gør bestemt ikke noget, at jeg får lidt mere personligt albuerum. Det varmer nemlig også godt, når et projekt som det med håndbolddamerne lykkedes med en femteplads i ligaen og sølv i cuppen. Og vi lægger da også navn til den nye håndboldhal i byen – Blue Water Dokken – der indvies 5. oktober,” slutter han.
Kæmpefest i vente
Først og sidst er det dog Blue Water Shipping, der brændes for. Og det får alle firmaets ca. 1.000 medarbejdere på globalt plan mulighed for at konstatere, når der holdes jubilæum 31. august. Alle, der kan deltage, bliver hentet og bragt på firmaets regning (der ventes mellem 750 og 800 til arrangementet). Det hele starter i de nye firmaomgivelser og får opfølgning på Blue Water Arena, når festen tenderer at gå lidt ud af tangenten. Og det skulle være sort på hvidt ifølge den glade giver …
40 år efter er samme lokale shippingmand ved at træde et skridt tilbage for at overlade de daglige tøjler til andre i den koncern, han i 1976 selv overtog og siden byggede op til en global virksomhed.
Fra Blåvand til BWS
Kontoret i lufthavnen er i flere omgange længst byttet ud med større lokaler. Senest med åbningen af en ny stor seks etagers bygning på havnen i Esbjerg (syv hvis man regner den fornemme tagterrasse med). På gode dage med udsigt fra toppen til den lokalitet, der gav firmaet navn - Blåvand. En idé i øvrigt udsprunget hos københavnerne, som shippingmand Kurt Skov fortæller.
”Vi tog som drenge af og til ud at bade derude, og vi ville gerne puste os lidt op med vores engelskkundskaber, så vi plejede at sige, at vi skulle ud til Blue Water. Og den historie kunne københavnerne åbenbart se så meget sjovt i, at de foreslog navnet Blue Water Shipping.”
Det faktum lader sig i øvrigt spotte i hjørnet af kantinen i det nye hovedkontor. Her tårner en seks meter høj fotokollage af Blåvand Huk Fyr sig således op. Den lader sig se på – hvis man kan få øjnene væk fra en af de nok flotteste udsigter, som en firmakantine i Danmark kan byde på. Ud over havnen, Grådyb og Fanø.
Baggrund og fremtid
Det er heller ikke uden bagtanke, at der er lidt for både øjne og historik at lade medarbejderne se på, lader det sig forstå, når man giver Kurt Skov frit spil i et interview om jubilæet, karrieren, ambitionerne og dedikationerne.
De godt 220 mennesker, der i dag arbejder på hovedkontoret (og på alle kontorer og projekter ude i verden for den sags skyld) skal helst alle have Blue Water-blåt blod i årene. Og det indebærer blandt mange andre ting, at man skal føle sig velkommen og værdsat på jobbet. Og vel forankret i firmaet og dets fortsatte trivsel.
Det kan lyde som en floskel, de fleste firmaer ville kunne påberåbe sig, men Kurt Skov og hans bagland gjorde i 2007 med beslutningen om at overdrage 75 procent af familiens aktier i Blue Water Shipping til en erhvervsdrevet fond (Blue Water Fonden) klart for både ansatte og omverden, at der hos Blue Water Shipping er pondus bag de gode ambitioner – floskel eller ej.
”Det var en beslutning hos mig og mine, at vi ikke ville sælge selskabet til en eller anden konkurrent eller storinvestor,” understreger Kurt Skov.
”Jeg stiftede Fonden for at gøre det bedste for at bibeholde navn og identitet og for at sikre eksistensen, udviklingen og arbejdspladerne. Og det skal også fremover være et dansk firma med hovedsæde i Esbjerg, hvor vi har vores rødder. Og da vi ønskede at se virksomheden og de ansatte fortsætte væksten og driften under Blue Water-navnet, blev det til beslutningen om at stifte fonden, der i dag reelt er det styrende organ i selskabet. Og fortsat vil være det,” fortsætter han.
Logistikeksperter
Hvad består Blue Water Shipping så af i dag? Med 40 år lagt til den beskedne opstart med udgangspunkt i Esbjerg Lufthavn som speditionsfirma.
”Logistikeksperter. Det er nok den bedste forenkling, man kan udtrykke det med,” siger Kurt Skov.
Selskabet har faktisk så mange ben og projekter i søen i dag, at ordet ”shipping” ret beset ikke er dækkende længere.
En hurtig opremsning inddrager forretningsområder som spedition, stevedoring, charter, agentvirksomhed, skibsmægling, lagerhotel, hotelskibe, IT-udvikling, projektlast, juridisk rådgivning, HSE & Q Management m.v. Alle forretningsområder breder sig mere eller mindre ud over alle syv definerede hovedsegmenter, som Blue Water benytter sig af: General Cargo, Reefer Logistics, Wind Logistics, Oil, Gas & Industrial Projects, Port Operations & Agency, Marine Logistics og North Atlantic.
Når North Atlantic som geografisk område har fået sin egen divisions-titulering, hænger det sammen med, at Blue Water Shipping via medejerskabet af Smyril Line og det 100-procent ejede datterselskab Smyril Blue Water er meget dominerende hvad angår ro/ro-trafikken til og fra Færøerne og Blue Water Shipping på Grønland, hvor man i dag med tre kontorer er meget solidt repræsenteret. For ikke at glemme kontoret i Aalborg på Grønlandshavnen, der er en meget central spiller i den sammenhæng.
Jernene i ilden
Der er med andre ord kommet rigtigt mange nye jern i ilden gennem år og dag. Og andre blevet efterladt i kølvandet. Det gælder både store succeser, der havde deres tid, såsom eksporten af fetaost til Iran i samarbejde med J. Lauritzen. Det blev til ca. 750.000 ton afskibet i løbet de 10 år samarbejdet kørte – indtil bl.a. selve brugen af feta-navnet stoppede festen.
På siden af fordums succeser har der naturligvis også været mindre rentable investeringer. Her kan f.eks. nævnes vognmandsforretningen, som Blue Water er helt ude af. Der kører rigtigt mange Blue Water Shipping-trailere rundt i f.eks. Europa, men langt de fleste er leasede og trækkere leveres alle af undervognmænd. Og vognmandsforretning som sådan er ikke noget man sigter efter at drive længere.
Hardware er yt
”Nej! Den tid er længst forbi, hvor et firma som vort har fordele af at involvere sig i millioninvesteringer i lastbiler – eller skibe for den sags skyld,” understreger Kurt Skov.
”Vi chartrer os frem efter behov, men gør så til gengæld en dyd ud af, at have så meget styr på processen med selve fragtopgaven som muligt. Derfor har vi bl.a. også både havnefolk og skibseksperter ansat – både tidligere kaptajner og skibsingeniører m.v. De kan f.eks. med stor fordel gå med ind i komplicerede projektlastopgaveløsninger, som vi jo meget gerne gør i,” fortsætter han.
IT er in
”Et andet område, vi har kraftigt opgraderet, er IT-udvikling, hvor vi virkeligt ser et potentiale i fremtiden. Jeg plejer halvt i spøg at sige til speditions- og shippingfolkene, at de ikke skal vente sig flere ansatte i deres afdelinger, men hvis de kender en god IT-mand …”
Det Blue Water satser på i IT-sammenhæng er ikke desto mindre fast forankret i den shippingverden, firmaet kommer fra. Det er logistikstyring på højt plan, og det har i den sammenhæng bragt selskabet op på et niveau, der gør, at flere faste transportkunder nu også benytter sig af Blue Waters IT-systemer til styring af deres respektive transportflow.
Det gælder både storkunder som Siemens Wind Power, og tøjproducenten Bestseller med masser af butikker ude i Europa – og ikke mindst den meget betydelige flow af fersk fisk, der kommer fra Nordatlanten og fiskefarmene i Norge, Færøerne og Island og via den store Blue Water ferskterminal i Padborg med Blue Waters eget distributionssystem som sikker guide skal shippes videre ned i Europa efter meget stramme tidsplaner. Fersk fisk er som bekendt kun fersk en vis tid lang.
Data-detaljens kunst
Og når man ved, at een vindmøllevinge er produceret og bestemt til at blive kombineret med præcist to andre for at blive koblet til en bestemt NA-celle, så har man en logistikudfordring. Det samme gælder, når man skal have en pakke med fire skjorter til at lande hurtigst muligt i en bestemt butik i et storcenter i Toulouse. Eller når én fiskehandler i Marseilles foretrækker sine laks i præcis den røde farve etc., som kun en bestemt producent på Færøerne leverer.
Alt den logistik kan med andre ord koges ned til stram datastyring, og det er så det, Blue Waters IT-afdeling har puslet med at bygge op.
Og videre på, når man også lige skal ind over styring af en lille projektopgave som at flytte en jack up-rig, bygget i Dubai (i moduler) til dens arbejdsstation i Det Kaspiske Hav. Med det lille aber dabei, at man undervejs skal have jack up’en over landtangen mellem Sortehavet og Det Kaspiske Hav. Hvilket aktuelt klares ved at benytte flodsystemerne.
Eller at holde styr på alle leverancer til et krydstogtrederi som Holland America Line. Her skal man ikke kun flytte fra A til B, men til C, D… og P. Skibene ligger jo ikke stille samme sted ret længe af gangen.
Leddene i kæden
”Der er i princippet ikke forskel på vigtigheden af noget led i kæden,” forklarer Kurt Skov.
”Vi skal jo først og fremmest ud og ”vinde” transportopgaverne i konkurrence med andre shippingfirmaer, dernæst sikre os, at vi kan få flyttet godset på mest mulige rentable vis. Dernæst sikre os, at det sker så hurtigt, sikkert og fejlfrit som muligt. Og i sidste ende sørge for, at opgaven også giver et plus på kontoen hos os. Så der er mange led at pleje for IT-afdelingen, men i sidste ende er hvert led lige vigtigt at pleje for koncernen.”
HSE & Q
Af den grund lægges der også meget vægt på at få HSE & Q-området (Human Ressources og kvalitetssikring) omhyggeligt implementeret. Ikke kun i firmet som sådan, men i hver enkel medarbejder.
”Vores HSE & Q-afdeling er en uhyre vigtig del af vores fremtidssikring,” understreger Kurt Skov.
”Kvalitet, sikkerhed og miljø er og bliver et nøgleord, når man som os sælger logistikløsninger. Uanset om det gælder en enkelt kasse med skruer, der skal ud til en borerig i Nordsøen, eller om det er et helt kraftværk, der skal opstilles i en grønlandsk by – på basis af den rette logistikblanding af måske tusind kolli”.
”Og det er ingen hemmelighed, at vi arbejder seriøst over hele kloden på at få denne forståelse ind i medarbejderne. Nogle steder går det lidt tungere end andre, men det skal gå.”
Verden venter
Hvad fremtiden angår for Blue Water, er den også vedblivende international. Målsætningen er, at selskabet skal vokse på alle markeder. Der tjenes penge i koncernen, og det er godt. Men de skal investeres i fremtiden, pointerer Kurt Skov.
Men det er også sikkert, at man ikke bare kaster sig hovedkulds ind i nye eventyr. Det har et par dyre lærepenge beriget Kurt Skov med erfaringen om.
”Vi havde bl.a. en noget trist opstart i Kina i sin tid, hvor det blandt andre faktorer drejede sig om personligt svigt, men når den slags er lagt bag en, uden at det fik værre følger, har det den fordel, at man har lært noget.”
Følg næsen
”Omvendt skal man ikke værre bange for at følge sin næse i nuet og de muligheder, der måske opstår ud af rene tilfældigheder. Som f.eks. vores engagementer omkring de spektakulære rig-moves, vi har forestået til kunder i Det Kaspiske Hav,” fortæller Kurt Skov.
”De opgaver er opstået ud af et tilfældigt møde med nogle singaporeanere i Baku, hvor vi var nede og forfølge en helt anden sag. De var der så, på vegne af Keppel FELS-værftet, der er verdens førende på inden for bygning af borerigge. De var der for at se på mulighederne for at få transporteret en borerig, bygget i moduler, til Det Kaspiske Hav,” fortsætter han.
”Vi havde det held i sammenhængen, at vi havde forestået shippingopgaven med at levere diverse reservedele i forbindelse med forsøget på at få en tidligere russisk borerig opgraderet og tilbage i duelig stand igen.”
”Selve projektet gik det aldrig godt med, men shippingopgaven fejlede ikke noget. Og når man nu ville have nye arbejdsduelige rigge ind i stedet. Ja, så ledte det ene til det andet og mødet til, at vi vandt opgaven.”
Rejserne
Apropos rejser har det gennem alle årene været en stor del af Kurt Skovs professionelle liv. Mellem 100 og 140 dage om året er tilbragt om ikke på landevejene så på besøg hos kunder, egne kontorer og ikke mindst på messer.
”Jeg har altid brugt den personlige kontakt meget i min forretningstilgang, og det gælder både i relation til kunder og ansatte,” forklarer han.
”Man skal nu engang tæt på for se detaljerne og mulighederne. Og det er jo ofte præcis dem, vi lever af. Og så må man jo ud for se sig lidt om og snakke med folk, hvis du vil have detaljerne med.”
Det halve otium
Rejseriet ved Kurt Skov ikke lige, om bliver holdt oppe på samme niveau frem over. Det afhænger lidt af, hvilke udfordringer, han vælger at påtage sig – eller han bliver nød(e)t til at påtage sig.
”Den daglige drift med møder, strategi, IT, HR etc. Det skulle gerne være lagt bag mig. Men jeg slipper ikke taget helt og ser stadigt frem til at deltage i forretningsudvikling og pleje af kunder og netværk samt finde nye projekter eller særlige typer opgaver. Og møde nye mennesker,” godtgør han.
”Jeg er dog stadigt lokalt funderet, og Esbjerg er også fremover Blue Water Shippings hovedby. Både firmaet som sponsor og min person er jo bl.a. involveret i lokal sport, hvilket f.eks. ikke er en hemmelighed, hvis man går til Superliga-fodbold på stadion i Esbjerg (Blue Water Arena).”
”Og senest har vi da i lokalkredsen f.eks. fået skabt solidere fundament under byens håndboldkvinder. Men den slags koster også både tid og kræfter, der skal tages et andet sted fra, så det gør bestemt ikke noget, at jeg får lidt mere personligt albuerum. Det varmer nemlig også godt, når et projekt som det med håndbolddamerne lykkedes med en femteplads i ligaen og sølv i cuppen. Og vi lægger da også navn til den nye håndboldhal i byen – Blue Water Dokken – der indvies 5. oktober,” slutter han.
Kæmpefest i vente
Først og sidst er det dog Blue Water Shipping, der brændes for. Og det får alle firmaets ca. 1.000 medarbejdere på globalt plan mulighed for at konstatere, når der holdes jubilæum 31. august. Alle, der kan deltage, bliver hentet og bragt på firmaets regning (der ventes mellem 750 og 800 til arrangementet). Det hele starter i de nye firmaomgivelser og får opfølgning på Blue Water Arena, når festen tenderer at gå lidt ud af tangenten. Og det skulle være sort på hvidt ifølge den glade giver …