For første gang er et skib sejlet rundt om jorden med solens lys som eneste energikilde. Jordomsejlingen varede 19 måneder, var på 60.000 km og foregik uden støj- og luftforurening.
Solskibet hedder Turanor Planet Solar. Det er en katamaran, der måler 31 m i længden, 15 m i bredden og vejer 95 tons. Besætningen er på fire med andre seks personer i land til afløsning og reserve.
Der er himmelvid forskel på at sejle med solens lys og med brændstof fra en tank. Mens brændstoffet kan tappes efter behov, kan solens lys kun fanges, når det er lyst. For at fange solenergien kræves store flader til de papirtynde, elektroniske komponenter som omdanner lyset direkte til elektricitet, og som kaldes solceller. En tommelfingerregel fra byggesektoren siger, at 10 m2 solceller giver 1 kW eller 1,3 HK.
For at få plads til de mange solceller er skibet udformet som en katamaran med et kæmpestort dæk, hvorpå solcellerne er placeret.
For at kunne sejle i mørke, tusmørke og overskyet vejr er skibet forsynet med et batteri. Batteriet kan lagre 1130 kWh elektrisk energi. Det er et letvægtsbatteri af typen Lithium-Ion. Solcellerne lader batteriet op, mens alle forbrugere – fremdrift og hotel load - tapper fra batteriet, idet batteriets jævnstrøm forinden ændres til sædvanlig 230 V vekselstrøm. Dette sker med effektive elektroniske komponenter.
For at spare på energien – det er trods alt ikke let at udvinde el fra solens lys – er skibet udført som en letvægtskonstruktion i kulfiberarmeret kunststof med mindst mulig modstand. Inden skibet blev bygget, udførtes hydro- og aerodynamiske beregninger, som efterfølgende blev verificeret ved modelforsøg i laboratorium. Broen med alt moderne udstyr er en strømlinieformet kuppel midt på dækket. Al belysning er med energieffektive LED-lamper.
Til fremdrivning og manøvrering anvendes højeffektive 5-bladede propellere anbragt agter ude i hver af katamaranens pontoner. Propellerne drives af vekselstrømsmotorer med permanente magneter og variabelt omdrejningstal. Med en effekt på 2x10 kW er den maksimale fart 14 knob. Der er hverken ror eller bovpropeller, hvilket sparer vægt og giver mindre modstand.
Manden bag projektet er den 40-årige schweizer Raphaël Domjan. En ”vovehals” med fortid som bjergbestiger, ambulancepilot og sejlsportsmand. Han betegner sig selv som miljøforkæmper med begge ben på jorden. Han har samlet et engageret team af folk inden for videnskab, søsport og engineering samt fundet kapitalstærke sponsorer til at finansiere solcelleskibet, der har kostet omkring 100 mio. kr. Formålet var at vise, at man med eksisterende teknologi kan sejle omkring jorden med solenergi uden forurening.
Solskibet hedder Turanor Planet Solar. Det er en katamaran, der måler 31 m i længden, 15 m i bredden og vejer 95 tons. Besætningen er på fire med andre seks personer i land til afløsning og reserve.
Der er himmelvid forskel på at sejle med solens lys og med brændstof fra en tank. Mens brændstoffet kan tappes efter behov, kan solens lys kun fanges, når det er lyst. For at fange solenergien kræves store flader til de papirtynde, elektroniske komponenter som omdanner lyset direkte til elektricitet, og som kaldes solceller. En tommelfingerregel fra byggesektoren siger, at 10 m2 solceller giver 1 kW eller 1,3 HK.
For at få plads til de mange solceller er skibet udformet som en katamaran med et kæmpestort dæk, hvorpå solcellerne er placeret.
For at kunne sejle i mørke, tusmørke og overskyet vejr er skibet forsynet med et batteri. Batteriet kan lagre 1130 kWh elektrisk energi. Det er et letvægtsbatteri af typen Lithium-Ion. Solcellerne lader batteriet op, mens alle forbrugere – fremdrift og hotel load - tapper fra batteriet, idet batteriets jævnstrøm forinden ændres til sædvanlig 230 V vekselstrøm. Dette sker med effektive elektroniske komponenter.
For at spare på energien – det er trods alt ikke let at udvinde el fra solens lys – er skibet udført som en letvægtskonstruktion i kulfiberarmeret kunststof med mindst mulig modstand. Inden skibet blev bygget, udførtes hydro- og aerodynamiske beregninger, som efterfølgende blev verificeret ved modelforsøg i laboratorium. Broen med alt moderne udstyr er en strømlinieformet kuppel midt på dækket. Al belysning er med energieffektive LED-lamper.
Til fremdrivning og manøvrering anvendes højeffektive 5-bladede propellere anbragt agter ude i hver af katamaranens pontoner. Propellerne drives af vekselstrømsmotorer med permanente magneter og variabelt omdrejningstal. Med en effekt på 2x10 kW er den maksimale fart 14 knob. Der er hverken ror eller bovpropeller, hvilket sparer vægt og giver mindre modstand.
Manden bag projektet er den 40-årige schweizer Raphaël Domjan. En ”vovehals” med fortid som bjergbestiger, ambulancepilot og sejlsportsmand. Han betegner sig selv som miljøforkæmper med begge ben på jorden. Han har samlet et engageret team af folk inden for videnskab, søsport og engineering samt fundet kapitalstærke sponsorer til at finansiere solcelleskibet, der har kostet omkring 100 mio. kr. Formålet var at vise, at man med eksisterende teknologi kan sejle omkring jorden med solenergi uden forurening.