23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

”Vi kan jo ikke vende verdensudviklingen”

Et hårdt ramt tørlastmarked og misligholdte kontrakter sender J. Lauritzen på gyngende grund. I et interview med Søfart uddyber administrerende direktør Torben Janholt den negative udvikling.
Rederiet J. Lauritzen står over for en vanskelig periode. Efter otte år med fremgang og flotte overskud peger pilen nu nedad, og 2012-resultatet ser ud til at blive endnu værre end det 44 millioner dollars store underskud efter skat for 2011. Halvårsregnskabet tyder på et meget stort underskud for hele året, med stor usikkerhed om den egentlige værdi af rederiets skibe.

”Der er stor usikkerhed i markedet, og det er svært at drive shipping i dag,” siger Torben Janholt og tilføjer:”Verden har altid været uforudsigelig, men siden 2008 har den været uforudsigelig som aldrig før.”

Tørlast er specielt slemt ramt, mens selskabets andre hovedaktiviteter i tank-, gas- og offshoresegmenterne klarer sig udmærket, lyder vurderingen.

Torben Janholt forklarer, at den største usikkerhed i forhold til regnskabstallene ligger i, om markederne vil falde yderligere over de næste måneder. For gør de det, vil det have en stor indflydelse på værdien af rederiets skibe. En nedskrivning af den bogførte værdi af flåden vil i givet fald give et tab på resultatet og vil derfor kunne medføre en endnu dårligere bundlinje. Han mener dog ikke, der vil være behov for nedskrivninger, hvis markedet ikke forværres.

Har I været for længe om at indse, at der kunne være behov for en nedskrivning?

”Nej, det synes jeg absolut ikke, vi har. Vi nedskrev tonnagen i både 2008 og 2009, og i 2009 måtte vi endda tilbageføre en del af de nedskrivninger, som vi foretog i 2008. Nedskrivninger er en kompliceret sag, og det er jo også noget, man skal være enige med revisorerne om,” forklarer Lauritzen-direktøren.

Hvad gør I for at vende den negative udvikling?


”Vi kan jo ikke vende verdensudviklingen, så det, vi kan gøre, er at tilpasse vores flåde og placere den mere optimalt i markedet,” siger han og uddyber: ”Samtidig tilbageleverer vi dyre skibe, hvis det er muligt, og indchartrer billigere skibe i spotmarkedet. Spotforretningen er et interessant marked lige nu, og selvom det er på et lavt niveau, tjener vi penge på spotten.”

Hvorfor har misligholdte kontrakter endnu engang stor indflydelse på resultatet?

”Det har specielt ramt vores capesize-segment, hvor vi har haft langtidskontrakter og ikke været på det åbne marked. Desværre har nogle af vores kunder haft store økonomiske problemer og tilbageleveret skibe specielt bygget til dem. En ting er, at en kunde går fallit, en anden ting er, når vi har haft et gensidigt samarbejde med en partner, som involverer langtidsbeskæftigelse af meget dyr og specialiseret tonnage. Så er det svært, og så kommer de store tab,” siger Torben Janholt til Søfart.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093