23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kreditpolitikken er skærpet

Større fokus på kunderens finansielle positioner og skærpede krav til kreditpolitikker er blot nogle af konsekvenserne af økonomisk krise og faldende fragtrater, vurderer Monjasa.

Konsekvenserne af et unaturligt fordelagtigt makroøkonomisk klima i årene op til den globale økonomiske deroute i slutningen af 2008 har de seneste år for alvor vist sig. Et strukturelt overudbud af tonnage, som følge af den store kontrahering af nye skibe i årene før 2008, kombineret med kraftigt faldende fragtrater de seneste år har skabt et basalt misforhold mellem udbud og efterspørgsel. Nøglen til at komme styrket gennem krisen vurderes således at være stor flådefleksibilitet og en økonomisk konsolidering fra tidligere højkonjunkturer.

Mere åbenhed

En positiv effekt af den fortsatte økonomiske usikkerhed i shippingindustrien er en stigende forståelse for betydningen af at kende sin købers finansielle position. Tilgangen til at blive ydet kredit fra bunkerleverandører har basalt ændret sig fra, da finansieringen af industrien ikke var et tema. Således opleves det generelt, at bunkerselskaber i højere grad end tidligere foretager grundige kreditvurderinger, i modsætning til tidligere hvor kreditprocessen ofte var hastigt overstået. Den generelle forståelse var, at alle i rederidrift tjente nok penge til at kunne betale bunkerregningerne.

Skepsis fra bankerne

Flere finansieringskilder ser i dag med nogen skepsis på industrien, idet shipping altid har været kendetegnet ved at være cyklisk og præget af de globale konjunkturer – på godt og ondt. Da konjunkturerne viser overvægt af negative takter, vil shippingsektorens finansieringsevne dermed svækkes. En del banker har i den anledning udmeldt, at de under højkonjunkturen blev overeksponeret mod shipping, og at man i dag ønsker at reducere balancerne i relation til shippingindustrien.

Kredit som redskab

Rederiernes løbende drift finansieres dermed i højere udstrækning via bedre betalingsbetingelser ved diverse leverandører, herunder leverandører af bunkers – netop for at optimere en knap faktor - likviditeten. Der er i den anledning sket en større åbenhed fra rederierne og operatørernes side for at kunne dokumentere kreditværdighed.

Der lægges hos Monjasa betydelige interne ressourcer i kreditvurderingen af koncernens modparter via analyser af regnskaber, markedsforhold og erfaringer med henblik på at vurdere et selskabs betalingsevne. Kreditpolitikken er blevet skærpet til det mere konservative.
 

Forventning til fremtiden

Hos Monjasa forventes en konsolidering i shippingsektoren. Altså: de store vil blive større. Således satser koncernen på en forretningsstrategi, som sikrer, at man kan leve af handel med disse færre, men større kunder på langt sigt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063