”Aftalen styrker de fælles kompetencer i området. Den vil give os mulighed for at tage flere lignende projekter,” siger Bjørn Strandos.
”Det er et coming marked og vil generere flere projekter,” siger han.
Fartøjet er beregnet til at transportere korn og alle former for gods fra det russiske hovedland tværs gennem Det Kaspiske Hav og Sortehavet og videre til Middelhavet.
Skibsingeniør og administrerende direktør for VMS Denge Technology i Istanbul, Ihsan Altun, siger til Søfart:
”Dette avancerede designet fartøj er designet ned til mindste detalje efter kundernes krav. Det vil være det første skib af sin art, men ikke den sidste. Vi forventer yderligere 25 til 30 fartøjer, der skal bygges i de kommende 4 til 5 år, måske med nogle justeringer undervejs, men primært baseret på det nye design,” Ihsan Altun til Søfart.
”Vi vil vinde tid under transporten, fordi skibet er lettere og hurtigere end andre, og vi vil vinde inden afsendelse tid, fordi sejlads på floderne vil være mere effektiv, så vi undgår omladninger,” siger Ilgar Bashirov til Søfart.