Trods krise er der vækst og udvikling i havnene. Havnene vil opleve stigende aktivitet, når næste opsving kommer. Men landspolitikerne må hjælpe til, så der ikke er trafikale flaskehalse i byer og opland.
”Mange danske havne udvider og udvikler. Det skaber aktivitet. Ikke kun i havnen men også i trafik til og fra havnearealerne. Den øgede trafik må ikke blive en belastning for byen, erhvervslivet og borgerne”, siger formand for Danske Havne Uffe Steiner Jensen i en pressemeddelelse.
Det haster med at få statens medfinansiering på plads. Danske Havne fremlægger netop nu havnenes behov for projekter, der er klar til at blive udført i 2013. Forarbejdet er gjort, så det er bare at få spaden i jorden. Heri ligger også en række job på det korte sigt. Projekterne bidrager til udviklingen i yderområderne og er fordelt over hele landet.
Havnene har også ønsker til mindre baneprojekter til havne. Staten bør ikke kun se på de asfalterede veje men også på vandvejene. Vandvejene skal fremtidssikres, så de 80 pct. af den danske udenrigshandel, der sker med skib, ikke skaber trængsel på vejene men fortsat benytter søvejen,” siger Uffe Steiner Jensen.
”Der er gevinster ved alle projekter. Den væsentligste gevinst er, at infrastruktur til havne sikrer vækst, udvikling og sammenhængskraft. Det har politikerne tidligere set ved at give penge til bedre adgangsforhold til havne. Danske Havne håber, at politikerne vil tage godt imod forslagene i ”Havnepakke 3 – Investeringer i vækst og beskæftigelse”, siger Uffe Steiner Jensen.