Nu skulle det være sikkert, at Hundested-Rørvig Færgefarts nye færge snart er på vej fra byggeværftet i Bangladesh til genvejsruten ved Isefjordens munding.
Færgen skulle oprindeligt have været indsat i god tid før sommertrafikken i år, men forsinkelser på Western Marine Shipyard i Chittagong umuliggjorde den plan.
”Da det i starten af året stod klart, at vi ikke kunne nå at få færgen hjem til sommer, blev målet i stedet at få færgen bygget færdig i god ro og orden, så vi i god tid før højsæsonen 2013 kan få den kørt ordentligt ind på ruten,” forklarer færgeselskabets bestyrelsesformand Kennie Kjeldsen til Søfart.
Seneste status er ifølge Kennie Kjeldsen, at der nu skal foretages opstart af hovedsystemerne: hoved- og hjælpemaskineri, rorpropellere etc., i de kommende uger. Derefter forventes prøveturen at finde sted i starten af januar, mens Søfartsstyrelsen er sat til at besigtige færgen i uge 3.
Hjemtransporten kommer til at foregå som projektlast, men ifølge Kennie Kjeldsen bliver transporten først sluttet, når alt er vinget af på værftets to do-liste. Han forventer, at færgen er hjemme inden udgangen af marts næste år.
Det er første gang, at Marine Shipyard i Chittagong bygger en færge til eksport. Samtidigt er det også første gang, at en dansk færge bygges på værft i et udviklingsland.
Hundested-Rørvig Færgefart bruger selskabet Erria Consulting, der har erfaring med skibsbygningen uden for de gængse værfter, til det kontinuerlige byggetilsyn i Bangladesh.
Færgen skulle oprindeligt have været indsat i god tid før sommertrafikken i år, men forsinkelser på Western Marine Shipyard i Chittagong umuliggjorde den plan.
”Da det i starten af året stod klart, at vi ikke kunne nå at få færgen hjem til sommer, blev målet i stedet at få færgen bygget færdig i god ro og orden, så vi i god tid før højsæsonen 2013 kan få den kørt ordentligt ind på ruten,” forklarer færgeselskabets bestyrelsesformand Kennie Kjeldsen til Søfart.
Seneste status er ifølge Kennie Kjeldsen, at der nu skal foretages opstart af hovedsystemerne: hoved- og hjælpemaskineri, rorpropellere etc., i de kommende uger. Derefter forventes prøveturen at finde sted i starten af januar, mens Søfartsstyrelsen er sat til at besigtige færgen i uge 3.
Hjemtransporten kommer til at foregå som projektlast, men ifølge Kennie Kjeldsen bliver transporten først sluttet, når alt er vinget af på værftets to do-liste. Han forventer, at færgen er hjemme inden udgangen af marts næste år.
Det er første gang, at Marine Shipyard i Chittagong bygger en færge til eksport. Samtidigt er det også første gang, at en dansk færge bygges på værft i et udviklingsland.
Hundested-Rørvig Færgefart bruger selskabet Erria Consulting, der har erfaring med skibsbygningen uden for de gængse værfter, til det kontinuerlige byggetilsyn i Bangladesh.