23948sdkhjf

Samsø-rute i kommunal regi fra 2014

Samsø Kommune vil selv stå for driften af færgeforbindelsen til Jylland, når den nuværende koncession med Danske Færger udløber i 2014.
Samsø Kommune havde ved udløb af budfristen på færgeruten mellem Samsø – Jylland kun modtaget et tilbud på besejling af ruten. Et bud, der ville medføre en femdobling af den kommunale udgift til ruten.

Derfor har en enig kommunalbestyrelse i Samsø Kommune netop besluttet at etablere et kommunalt rederi, i stedet for at lade ruten, der i øjeblikket går mellem Sælvig og Hou, blive betjent af en privat aktør.

Besejling af ruten Samsø – Hou har planmæssigt været i udbud. Ved tilbudsfristens udløb den 8. februar 2013 modtog Samsø Kommune kun et enkelt tilbud på ruten, som såfremt Samsø kommunalbestyrelse havde accepteret tilbuddet, ville have krævet en femdobling af nuværende årlige kommunale udgift til besejling af ruten.

Samsø Kommune har, for at sikre et ordentligt og korrekt sammenligningsgrundlag, fået udarbejdet en kontrolberegning over de årlige driftsomkostninger ved besejling af ruten ud fra de krav, der er stillet i udbudsmaterialet. Samsø Kommunes kontrolberegning viste, at der vil være en stor årlig besparelse i forhold til det givne tilbud, ved at etablere et kommunalt rederi.

"Forskellen på det givne tilbud og kommunens kontrolberegning er så overvældende stor, at det økonomiske incitament nu langt overstiger de mange udfordringer, der er ved at oprette et kommunalt rederi. Det er en meget stor beslutning for kommunalbestyrelsen, men vi har reelt ikke haft noget valg, da vi skal sikre den bedst mulige forvaltning af borgernes penge og Samsø´s fremtid," meddeler kommunen i en pressemeddelelse.

Heri fremgår det også, at Samsø Kommune har udarbejdet et kontrolbud i henhold til reglerne for kommunalt kontrolbud, der viser, at kommunen kan drive ruten Sælvig – Hou ikke blot væsentligt billigere, men til den halve pris i forhold til det fremsendte tilbud fra det ene rederi, der ifølge kommunen bød på ruten.

En del af besparelsen opnås, da Samsø Kommune ikke bliver nødt til at indregne store sikkerhedsmargener under hensyntagen til en udbudsperiode på seks år. Dermed har Samsø Kommune herudover alene fokus på at sikre bedst mulig færgefart til færrest mulige kroner, oplyses det endvidere i pressemeddelelsen, hvor det også understreges, at Samsø Kommunen ikke skal have en fortjeneste på ruten, og at der ikke skal genereres udbytte til aktionærer. Hertil kommer, at kommunen forventer at kunne finansiere købet af en færge til en væsentlig billigere rente end et kommercielt rederi.

Samsø Kommune kan i forbindelse med etablering af rederiet trække på erfaringer fra Læsø og Ærø, der i mange år har haft kommunale rederier. Samsø Kommune har allerede gode samarbejdsrelationer med disse to kommuner og har også i gennem en lang periode udvekslet erfaringer vedrørende udfordringer med infrastruktur til og fra øer.

”Vi har kunnet se, at Ærø og Læsø har kunnet drive kommunale rederier med stor succes og høste fordelene af den længere tidshorisont. Vi har allerede et kommunalbestyrelsesmedlem siddende i bestyrelsen for Læsø færgen og vi har herudover et tæt samarbejde med Ærø Færgens direktør. Endvidere har vi i forbindelse med udbudsarbejdet og arbejdet med kontrolbud allerede etableret et tæt samarbejde med dygtige rådgivere, der vil kunne bistå os i den kommende proces. Så selvom der naturligvis altid vil opstå udfordringer i at etablere rederi, så føler vi os godt rustet til opgaven. Rent beskæftigelsesmæssigt på Samsø forventer vi også en positiv virkning af at hjemtage færgeruten”, meddeler Samsø Kommune afslutningsvist i pressemeddelelsen.  

Samsø Kommune har i forbindelse med kontrolbuddet besluttet selv at kontrahere en ny færge med plads til 160 biler, der skal være klar til 1. oktober 2014. Færgen har lavt forbrug af brændstof og vil kunne sejle på miljørigtig LNG gas.

Det er i øjeblikket Dansk Færger, der har koncessionen på begge Samsø-ruter, hvor af det alene er ruten mellem Sælvig og Hou, der er udbudt af Samsø Kommune.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078