2012 var det første hele år, hvor Aarhus Havns største transportør af ro/ro-gods kun blev betjent af én færge, nemlig Kattegatrutens ro/pax-færge Kattegat, der siden Mols-Liniens exit fra Aarhus-Kalundborg-ruten i 2011 har været alene om den nationale lastbiltransport på tværs af Kattegat.
Samtidigt var 2012 også året, hvor DFDS agterudsejlede Aarhus med en omlægning af deres ugentlige short sea-forbindelse til Baltikum om fredagen. Her blev Aarhus-anløbet droppet til fordel for en inddragelse af Kiel på ruten, som nu forbinder Fredericia, København, Kiel og Klaipeda. Og ifølge DFDS’ informationschef Gert Jacobsen er der i øjeblikket ingen aktuelle planer om at vende tilbage til Aarhus.
Dermed er Finnlines i dag alene om den internationale ro/ro-trafik på havnen i Aarhus med to ugentlige afgange til Helsinki/St. Petersborg (Ust-Luga).
På bil- og passagerområdet transporterede Mols-Linien og Kattegatruten tilsammen 1,5 mio. passagerer og ca. 600.000 personbiler, hvormed de to konkurrerende rederier faktisk tilsammen formåede at øge de to segmenter fra niveauet i 2011 med henholdsvis godt 15 pct. og 20 pct.
Generelt for det ro/ro-baserede gods over kajerne i Aarhus, som i 2012 udgjorde 1.5 mio. tons af havnens samlede 8.5 mio. tons, er dog, at den er faldende. Sidste år med et markant fald fra 2,3 mio. tons til 1,5 mio. tons – eller 34 pct., primært som en konsekvens af den førnævnte tonnagehalvering på Kalundborg-ruten, hvor Mols-Linien tidligere opererede to ro/pax-færger. Faldet i de samlede godsmængder i Aarhus Havn var sidste år på 10 pct.
Samtidigt var 2012 også året, hvor DFDS agterudsejlede Aarhus med en omlægning af deres ugentlige short sea-forbindelse til Baltikum om fredagen. Her blev Aarhus-anløbet droppet til fordel for en inddragelse af Kiel på ruten, som nu forbinder Fredericia, København, Kiel og Klaipeda. Og ifølge DFDS’ informationschef Gert Jacobsen er der i øjeblikket ingen aktuelle planer om at vende tilbage til Aarhus.
Dermed er Finnlines i dag alene om den internationale ro/ro-trafik på havnen i Aarhus med to ugentlige afgange til Helsinki/St. Petersborg (Ust-Luga).
På bil- og passagerområdet transporterede Mols-Linien og Kattegatruten tilsammen 1,5 mio. passagerer og ca. 600.000 personbiler, hvormed de to konkurrerende rederier faktisk tilsammen formåede at øge de to segmenter fra niveauet i 2011 med henholdsvis godt 15 pct. og 20 pct.
Generelt for det ro/ro-baserede gods over kajerne i Aarhus, som i 2012 udgjorde 1.5 mio. tons af havnens samlede 8.5 mio. tons, er dog, at den er faldende. Sidste år med et markant fald fra 2,3 mio. tons til 1,5 mio. tons – eller 34 pct., primært som en konsekvens af den førnævnte tonnagehalvering på Kalundborg-ruten, hvor Mols-Linien tidligere opererede to ro/pax-færger. Faldet i de samlede godsmængder i Aarhus Havn var sidste år på 10 pct.