Udviklingen inden for offshore vind går hurtigt. Grænserne for, hvad der kan lade sig gøre, udvides hele tiden. Modsat for bare få år siden er det nu et krav og en norm i markedet, at havmølleinstallation skal kunne finde sted hele året, mens det i starten, for mindre end 10 år siden, primært var en april til oktober-aktivitet at rejse havmølleparker. Derfor er begrebet vejrvindue, altså et skibs evne til at arbejde inden for et størst muligt spekter af vejr og sø, et helt afgørende konkurrenceparameter. Denne kapacitet for et skib kan nås på flere forskellige måder.
Konkurrencedygtige dagsrater
Målet med designet af Sea Installer har for A2SEA været at skabe et installationsfartøj med stort fokus på omkostninger uden samtidigt at gå på kompromis med kvaliteten. Omkostningsnedbringelsen i byggeprocessen betyder, at fartøjet efterfølgende kan udbydes på mere konkurrencedygtige dagsrater, sammenlignet med dyrere tonnage. A2SEA har forfulgt dette mål ved at bygge ved et kinesisk værft frem for i Europa, Sydkorea eller Japan, hvor der endnu er langt større erfaring med at bygge avanceret specieltonnage. Samtidigt har det aldrig været et mål for rederiet at bygge et multi purpose-skib ud fra devisen, at et sådant i realiteten snarere er et ”multi useless-skib”. For det er ved høj specialisering, at der opnås størst effektivitet og dermed også det største vejrvindue. Derfor er der også, ellers nærliggende, opgaver i offshore vindindustrien, som Sea Installer bevidst ikke er gearet til.
Teekay-samarbejde
Qua den hurtige udvikling i branchen, hvor de kommende projekter på tysk sokkel i 2015-2017 og ikke mindst de såkaldte runde 3-projekter, der er under planlægning på hidtil usete afstande fra land, gør, at møllernes fundamenter, de såkaldte monopæle, også vokser i størrelsen. 600 til 800 tons, en længde på 60 meter og en diameter på syv meter bliver således normen mange steder. Ligesom de stadig større dybder også kommer til at kræve nye fundamenttyper.
A2SEA tror derfor ikke på, at mølleinstallationsfartøjer i fremtiden, effektivt, også er i stand til at håndtere fundamenter. Rederiets strategi er derfor at udvikle dedikeret tonnage til de formål. En proces, som siden 2011 er foregået sammen med det norske rederi Teekay.
Konkurrencedygtige dagsrater
Målet med designet af Sea Installer har for A2SEA været at skabe et installationsfartøj med stort fokus på omkostninger uden samtidigt at gå på kompromis med kvaliteten. Omkostningsnedbringelsen i byggeprocessen betyder, at fartøjet efterfølgende kan udbydes på mere konkurrencedygtige dagsrater, sammenlignet med dyrere tonnage. A2SEA har forfulgt dette mål ved at bygge ved et kinesisk værft frem for i Europa, Sydkorea eller Japan, hvor der endnu er langt større erfaring med at bygge avanceret specieltonnage. Samtidigt har det aldrig været et mål for rederiet at bygge et multi purpose-skib ud fra devisen, at et sådant i realiteten snarere er et ”multi useless-skib”. For det er ved høj specialisering, at der opnås størst effektivitet og dermed også det største vejrvindue. Derfor er der også, ellers nærliggende, opgaver i offshore vindindustrien, som Sea Installer bevidst ikke er gearet til.
Teekay-samarbejde
Qua den hurtige udvikling i branchen, hvor de kommende projekter på tysk sokkel i 2015-2017 og ikke mindst de såkaldte runde 3-projekter, der er under planlægning på hidtil usete afstande fra land, gør, at møllernes fundamenter, de såkaldte monopæle, også vokser i størrelsen. 600 til 800 tons, en længde på 60 meter og en diameter på syv meter bliver således normen mange steder. Ligesom de stadig større dybder også kommer til at kræve nye fundamenttyper.
A2SEA tror derfor ikke på, at mølleinstallationsfartøjer i fremtiden, effektivt, også er i stand til at håndtere fundamenter. Rederiets strategi er derfor at udvikle dedikeret tonnage til de formål. En proces, som siden 2011 er foregået sammen med det norske rederi Teekay.