Entreprenørtanken er stadig en del af selvforståelsen og en væsentlig værdi hos A2SEA A/S, selv om rederiet siden starten i 2000 er vokset fra én til 370 mand. Rederiet er pioner i den allernyeste del af dansk søfartshistorie: Den, som handler om, at Det Blå Danmark på et tiår fik en helt ny slags rederier, opbygget på entreprenørtanken, parallelt med, at det veletablerede danske vindeventyr begyndte at gå offshore. A2SEA var blandt de første og er i dag også blandt de største inden for sit felt.
Siden A2SEA var med til at rejse verdens første kommercielle offshore havmøllepark på Horns Rev i 2002, har rederiets fartøjer rejst mere end 400 møllefundamenter og mere end 800 havmøller.
Nu er A2SEA så klar med deres første nybyggede andengenerations havmølle-installationsskib Sea Installer.
Sea Installer fik sin ilddåb med testopsættelse af to af Siemens Wind Powers nye 6 MW gearløse havmøller på Gunfleet Sands 3-parken på engelsk sokkel i januar i år, inden det nybyggede installationsskib nu deltager i færdiggørelsen af Danmarks hidtil største havmøllepark Anholt Havmøllepark.
”Da vi startede, var det med Vestas som den eneste kunde. I dag arbejder vi på en helt anden måde, hvor vi er utility leverandør – eller integrated service provider. Vores målgruppe er ikke mere en kunde, men store projekter og konsortier, hvor der er en række selskaber bag,” forklarer A2SEAs salgsdirektør, Martin Huss.
In-house know-how
Martin Huss understreger, at A2SEA dog først og fremmest er et rederi – eller måske snarere et projektrederi. Noget, der har stor betydning som en integreret serviceleverandør, fordi alle processerne omkring de maritimt baserede operationer foregår in-house. F.eks. kunne rekrutteringen af de 2 X 20-mandsbesætninger til Sea Installer for en stor dels vedkommende ske i egne rækker. Dermed sikres adgangen af særligt højt specialiserede seniorofficerer med offshore vind-erfaring, som der ellers er stor konkurrence om i markedet. Særligt fordi den slags fortrinsvist findes i Danmark - og i mindre grad i Holland, Tyskland og i England, mens offshore vind-know-how stort set ikke eksisterer uden for de lande.
I den anden ende har introduktionen af Sea Installer så betydet, at A2SEA har været ude at hyre mere end 40 nye medarbejdere, hvoraf mange starter på rederiets andre skibe.
Hardwaren i A2SEA udgøres af fem ejede fartøjer: Den nybyggede Sea Installer og to ombyggede førstegenerations installationsfartøjer samt to ikke-selvfremdrevne jackup barges. Derudover bemander og driver A2SEA i øjeblikket syv crew- og servicefartøjer, med yderligere fem på vej alene i 2013.
De mange servicefartøjer er alle beskæftigede af energiselskabet DONG Energy eller mølleproducenten Siemens Wind Power. Begge selskaber er store spillere inden for energi og vindmøller, og de har siden november 2010 tilsammen ejet 100 pct. af A2SEAs aktier.
Markedet
I første kvartal 2014 tager A2SEA levering af et søsterskib til Sea Installer. Både den kommende nybygning og Sea Installer ventes p.t. fuldt beskæftiget gennem hele 2014. Ellers præges markedet for opsætning af havmølleparker i øjeblikket af forsinkelser. På engelsk sokkel er der forsinkelser på opstart af planlagte projekter på to til tre år, og på tysk sokkel har forsinkelser i udbygningen af det landværts højspændingsnet også skubbet projektstarten på flere parker. Derfor er fokus ifølge Martin Huss lige nu på 2015, 2016 og 2017, og særligt på tysk sokkel. Han vurderer, at der med A2SEAs egne nye fartøjer samt konkurrenternes nye fartøjer vil være en tilstrækkelig, men ikke overkapacitet i markedet, når den næste runde af planlagte havmølleprojekter i Nordeuropa endelig begynder at materialisere sig.
Når Sea Installer i udgangen af april i år er færdig på Anholt Havmøllepark, fortsætter fartøjet til West of Duddon Sands-projektet i Det Irske Hav frem til medio 2014.
Introduktionen af Sea Installer og det kommende søsterskib har i øjeblikket ikke afstedkommet nogle planer hos A2SEA om udfasning af ældre tonnage. Martin Huss forklarer, at de to førstegeneration installationsskibe Sea Energy og Sea Power måske nok får færre direkte installationsopgaver, men at markedet stadigt efterspørger tonnage i den størrelse til en række serviceopgaver.
Siden A2SEA var med til at rejse verdens første kommercielle offshore havmøllepark på Horns Rev i 2002, har rederiets fartøjer rejst mere end 400 møllefundamenter og mere end 800 havmøller.
Nu er A2SEA så klar med deres første nybyggede andengenerations havmølle-installationsskib Sea Installer.
Sea Installer fik sin ilddåb med testopsættelse af to af Siemens Wind Powers nye 6 MW gearløse havmøller på Gunfleet Sands 3-parken på engelsk sokkel i januar i år, inden det nybyggede installationsskib nu deltager i færdiggørelsen af Danmarks hidtil største havmøllepark Anholt Havmøllepark.
”Da vi startede, var det med Vestas som den eneste kunde. I dag arbejder vi på en helt anden måde, hvor vi er utility leverandør – eller integrated service provider. Vores målgruppe er ikke mere en kunde, men store projekter og konsortier, hvor der er en række selskaber bag,” forklarer A2SEAs salgsdirektør, Martin Huss.
In-house know-how
Martin Huss understreger, at A2SEA dog først og fremmest er et rederi – eller måske snarere et projektrederi. Noget, der har stor betydning som en integreret serviceleverandør, fordi alle processerne omkring de maritimt baserede operationer foregår in-house. F.eks. kunne rekrutteringen af de 2 X 20-mandsbesætninger til Sea Installer for en stor dels vedkommende ske i egne rækker. Dermed sikres adgangen af særligt højt specialiserede seniorofficerer med offshore vind-erfaring, som der ellers er stor konkurrence om i markedet. Særligt fordi den slags fortrinsvist findes i Danmark - og i mindre grad i Holland, Tyskland og i England, mens offshore vind-know-how stort set ikke eksisterer uden for de lande.
I den anden ende har introduktionen af Sea Installer så betydet, at A2SEA har været ude at hyre mere end 40 nye medarbejdere, hvoraf mange starter på rederiets andre skibe.
Hardwaren i A2SEA udgøres af fem ejede fartøjer: Den nybyggede Sea Installer og to ombyggede førstegenerations installationsfartøjer samt to ikke-selvfremdrevne jackup barges. Derudover bemander og driver A2SEA i øjeblikket syv crew- og servicefartøjer, med yderligere fem på vej alene i 2013.
De mange servicefartøjer er alle beskæftigede af energiselskabet DONG Energy eller mølleproducenten Siemens Wind Power. Begge selskaber er store spillere inden for energi og vindmøller, og de har siden november 2010 tilsammen ejet 100 pct. af A2SEAs aktier.
Markedet
I første kvartal 2014 tager A2SEA levering af et søsterskib til Sea Installer. Både den kommende nybygning og Sea Installer ventes p.t. fuldt beskæftiget gennem hele 2014. Ellers præges markedet for opsætning af havmølleparker i øjeblikket af forsinkelser. På engelsk sokkel er der forsinkelser på opstart af planlagte projekter på to til tre år, og på tysk sokkel har forsinkelser i udbygningen af det landværts højspændingsnet også skubbet projektstarten på flere parker. Derfor er fokus ifølge Martin Huss lige nu på 2015, 2016 og 2017, og særligt på tysk sokkel. Han vurderer, at der med A2SEAs egne nye fartøjer samt konkurrenternes nye fartøjer vil være en tilstrækkelig, men ikke overkapacitet i markedet, når den næste runde af planlagte havmølleprojekter i Nordeuropa endelig begynder at materialisere sig.
Når Sea Installer i udgangen af april i år er færdig på Anholt Havmøllepark, fortsætter fartøjet til West of Duddon Sands-projektet i Det Irske Hav frem til medio 2014.
Introduktionen af Sea Installer og det kommende søsterskib har i øjeblikket ikke afstedkommet nogle planer hos A2SEA om udfasning af ældre tonnage. Martin Huss forklarer, at de to førstegeneration installationsskibe Sea Energy og Sea Power måske nok får færre direkte installationsopgaver, men at markedet stadigt efterspørger tonnage i den størrelse til en række serviceopgaver.