23948sdkhjf

Aarhus Universitets nye forskningsskib får navnet Aurora

| Af Søren L. Hviid | Tip redaktionen om en historie

Kølen er lagt, kursen er sat og Aurora tager form på værftet. Fra sommeren 2014 er det nye topmoderne forskningsskib klar til at drage på togt.

Aurora er den romerske gudinde for morgenrøden. Hun fornyer sig selv hver morgen. Solen er hendes bror og månen hendes søster. De fire vinde nord, syd, øst og vest er hendes sønner.

Nu lægger den romerske gudinde også navn til Aarhus Universitets nye forskningsskib, der fra sommeren 2014 drager ud i de fire verdenshjørner for at søge lyset – oplysningen.

”Kølen på det 28 meter lange skib er netop lagt og byggeriet forløber efter planen”, fortæller akademisk medarbejder Torben Vang, der også bliver skipper på det nye forskningsskib.

Skibet er det første nybyggede danske forskningsskib, siden Dana blev bygget for mere end 30 år siden. Det nye skib giver bedre mulighed for at undersøge og forstå økosystemerne i havene, og bliver til glæde for alle danske havforskere og et væld af nye studerende. Fjorten personer kan drage på togt i op til ti døgn.

Det er Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri, der bygger skibet og som får skroget samlet i Stettin, Polen. I juni måned transporteres skroget til Hvide Sande for at blive indrettet og udrustet med en mængde videnskabeligt udstyr. Den samlede pris er 40 millioner kroner, hvoraf de 30 millioner kommer fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Skibet afleveres til Aarhus Universitet den 17. februar, 2014.

”Aurora bliver et meget fleksibelt skib, som kan indrettes til mange forskellige opgaver. Hun kan virkelig forny sig hver morgen,” siger Torben Vang.

”Der er ingen tvivl om at danske havforskere får markant bedre muligheder, når Aurora sætter kursen mod ukendte horisonter fra sommeren 2014,” siger Torben Vang, der glæder sig til at byde forskere velkommen til meget bedre, større og helt moderne sejlende forskningsfaciliteter.

Det nye forskningsskib bliver 28 meter langt og får plads til 14 personer på togter af op til syv døgns varighed. Skibet vil blive sejlet af en besætning på to personer på dagstogter og fire på togter ud over 14 timers varighed.

Skibet kan anvende forskningsudstyr såsom CTD, seismisk udstyr, sedimentkernebor og undervandsrobotter på op til 1000 meters dybde og trawl på op til 200 meters dybde.
Derfor bliver det nye skib bl.a. udstyret med kran og skydebom. Der er desuden plads til to 20-fods udstyrs- og laboratoriecontainere på dækket.

Kilde: Aarhus Universitet
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

VIDEO
Sådan vil private give Holmen nyt liv

Plus

Skal Nyholm være et maritimt oplevelsescenter?

I forsvarsforliget fremgår det, at Søværnet skal væk fra Nyholm - eller Holmen - og at man vil sælge dele af øen fra. Men hvilke dele? Og kan det overhovedet lade sig gøre at bygge på området, når store dele er fredet? En anden plan har nu taget form, og politikerne er positive

Preparation is key in cable service

Plus

Politikere begejstrede for Nyholm-plan

Politikerne bag forsvarsforliget 2018-23 ser positivt på alternativ plan om at indrette flådens gamle ø som maritimt oplevelsescenter

Plus

Overblik: Årets mest spektakulære kollision

Kollisionen mellem fregatten 'Helge Ingstad' og tankskibet 'TS Sola' er spektakulær på mange måder. Søfart giver her et overblik over, hvad vi ved og hvad vi ikke ved

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

VIDEO
Se undervandsoptagelser af 'Helge Ingstad'

Den norske minedykkerkommando har filmet skaderne på den havarerede fregat 'Helge Ingstad'

Endnu et Esvagt-skib på vej til MHI Vestas

Samarbejdet mellem MHI Vestas og Esvagt fortsætter med udnyttelse af option på SOV-skib til levering i februar 2021

Politikere vil tvinge transport over på skibe

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

USA-rater trækker containerindeks ned

Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Millioner til maritime projekter

Den Danske Maritime Fond har bevilget i alt 16 mio. kroner fordelt på en række forskellige projekter. Se de største her

Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Plus

Alle Torms tre bebudede skibssalg effektueret

TANK: Danskflaget MR-tankskib har, som det sidste af tre Torm-skibe solgt i tredje kvartal, nu skiftet ejer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

Har du tilmeldt dig ONE?

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.254