23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny bekendtgørelse om bedre sikring af skibe letter administrativt arbejde

Søfartsstyrelsen styrker sikringen af skibe og havnefaciliteter for passager- og lastskibe i indenlandsk fart og letter samtidig erhvervet for administrative regler og certificering.
Søfartsstyrelsen har efter samarbejde med Rigspolitiet (PET), Forsvarskommandoen og Kystdirektoratet ændret reglerne for sikring af skibe i indenlandsk fart.

De nye regler medfører – ud over en styrkelse af sikringen - samtidig en væsentlig lettelse i det daglige arbejde. Skibene skal fremover ikke længere certificeres, synes og godkendes efter EU forordningen om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter (ISPS koden).

I stedet skal besætning og rederier have procedurer for at vurdere sikkerhedstruslen mod skibet. Det betyder samtidig, at sikringsniveauet på skibe er det samme som andre transportmidler som f.eks. tog, by- og havnebusser.

De nye regler gælder kun passager- og lastskibe, der udelukkende sejler i dansk indenrigsfart, og som er forpligtede til at have et sikkerhedsstyringssystem efter den såkaldte ISM-kode (Den Internationale Kode for Sikker Drift af Skibe og Forebyggelse af Forurening).

Bekendtgørelsen trådte i kraft i går den 11. marts 2013.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|