23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

RAL bekræfter nye kontraherings-forhandlinger

RAL's strandede nybygningsprogram på vej til søs igen
Ifølge en udtalelse af RAL's økonomidirektør Ole Baunbæk til sitet Shippingwatch er RAL igen gået i offensiven mht. til det strandede nybygningsprogram hos P+S Werften. Hvilket bekræftes i organisationen hos RAL. Og koncentrationen er ifølge Søfarts kilder klart koncentreret omriking Remontowa i Polen, der leverede rederiets seneste nybygning, Mary Arctica, tilbage i 2005.
 
RAL har i sammenhængen besluttet, at man nu definitivt har trukket stikket i forhold til P+S Werften, der stod med kontrakten på de fem enheder, rederiet gerne vil (skal) have bygget til afløsning for en stribe aldrende skibe. 
 
Ifølge Søfarts oplysninger kan der i positivt fald ventes en underskrift på kontrakten med Remontowa inden sommer - om end der pt. (som det understreges) er tale om rent tekniske forhandlinger mellem RAL og Remontowa. 
 
Derimod kan det ikke garanteres, at det første skib i en given ny serie bliver den lidt forstørrede replika af Mary Arctica, der ellers lå først for hos P+S Werften. Den side af sagen er ikke færddigdrøftet. Og en "endevending" af leveringsproteføljen kan give god mening, idet de mindre skibe skal afløse de ældste aktive enheder. Enheder, der i henhold til den oprindelige plan, allerede skulle have været afløst.
 
RAL er videre ikke involveret i "resterne" af den Mary Arctica-replika, der ligger hos P+S Werften. Her nåede man et godt stykke med stålarbejdet, ligesom der er leveret en del vitale underleverancer - herunder hovedmotoren. Men det bliver altså et spørgsmål mellem P+S Werften og (evt.) Remontowa at få overført disse komponenter til det nye byggeværft.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|