Mængden af gods mellem Asien og Europa faldt i 2012 med fem procent, og mængden vil kun stige med en procent i 2013, vurderer en brancheanalytiker. Triple-E skal netop sejle mellem Asien og Europa, og det betyder, at Mærsk må trække andre skibe, når Triple-E sættes i fart.
“Når vi introducerer nye og større skibe, og hvis markedet ikke vokser, må vi trække anden kapacitet ud for at skabe balance,” siger Søren Skou, der er CEO i Maersk Line.
Maersk Line følger efterspørgslen nøje og er klar til at justere kapaciteten i overensstemmelse med efterspørgselen. Og det kan gøres på forskellige måder f.eks. ved at returnere skibe til leasingselskaber, skrotning eller slow steaming, skriver Mærsk i deres interne magasin.
Vi forventer, at vi kun vil øge vores kapacitet med omkring 1,5 procent i 2013, som er på linje med vores ambitioner om vækst på markedet,” siger Morten Engelstoft, der er chief Operating Officer.
Ifølge Søren Skou vil Triple-E skibene have kapacitet nok til, at Maersk Line kan følge med væksten på markedet indtil mindst 2015.
:
Første billeder af et helt Triple-E skib