23948sdkhjf

Nordeuropæisk short sea-gigant ind på det asiatiske marked

Stena Daea Line skal forbinde Sydkorea med det russiske og kinesiske marked. Den Stena-ejede ro/pax-rute havde premiere i går med færgen New Blue Ocean.
Den store svenske rederi- og industrikoncern Stena AB, der er en af Nordeuropas største ro/ro- og ro/pax-operatører, har i går udvidet sine aktiviteter langt uden for sine gængse markeder. Således indledte Stena i går ro/pax-trafik mellem Sokcho i Sydkorea og de to russiske havne Zarubino og Vladivostok.

Sokcho ligger på Sydkoreas østkyst i nærheden af det meget tætbefolkede og industritunge område omkring landets hovedstad Seoul. Russiske Zarubino, med to ugentlige anløb, regnes for porten til Kina ud til det Japanske Hav, mens Vladivostok, som får et ugentlig anløb, shippingmæssigt er attraktiv med sin direkte kobling til Den Transsibirske Jernbane.

Stena har etableret ruten sammen med det sydkoreanske selskab Daea, som ejer 10 pct., mens Stena AB besidder de resterende 90 pct. af driftsselskabet, som markedsføres under navnet Stena Daea Line. Det nye selskab forventer en omsætningsfordeling mellem fragt og passagerer på omkring 65/35.

Ruten vil blive betjent af den tidligere japanske færge New Blue Ocean, der har kapacitet til 1.400 lanemeter og 750 passagerer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078