23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ære i stål

Marine Shaft i Hirtshals er på otte år gået fra fire til i dag 90 medarbejdere. Kernen i den efterhånden fragmenterede virksomhed er evnen til at rette skibsaksler og rorstammer ud.
I et af værkstederne på Silvervej i Hirtshals står en hydraulisk presse, der retter aksler op og kan presse 3.500 tons. Så kan selv en metertyk, skæv aksel bare komme an.

”De bliver faktisk mere lige end en ny, der kommer fra fabrikken,” siger administrerende direktør Knud Andersen til Søfart.

”Vi har konkurrenter, men ikke så mange, at det gør noget. Nichen er opretningen. Vi har over 40 års erfaring, siden min gamle far i 1960’erne fandt ud af, at man kunne rette propelaksler ud. Det lykkedes ham at rette en aksel ud, og rygtet gik som løbeild. Dengang kunne man til gengæld ikke få det klassificeret, så hvis noget gik i stykker, fik man en ny,” forklarer Knud Andersen.

Ideen med at rette aksler ud var grundlaget i 2004, da MarineShaft blev etableret sammen med medejer Anders Jensen og et investeringsfirma.

Det forhenværende Ove Christensens Maskinværksted blev grundlagt tilbage i 1940’erne  på MarineShafts adresse på Pier 2. En af de ansatte var Knud Andersens far, Svend Andersen.

Der findes ikke mange virksomheder i verden, der kan det, som MarineShaft kan, 90 pct. af den efterhånden enorme kundekreds er international. 85 pct. af arbejdet er service og reparation, resten er produktion.

Simpel strategi
Forretningsstrategien er ligesom grundideen ret simpel.

”Man skal have rigtig mange kunder, så man ikke er afhængig af, hvis nogen falder fra. Den største kunde fylder seks pct. Vi er ikke særligt sårbare,” siger Knud Andersen.

Ellers bygger virksomhedens filosofi på enkle parametre:

Meget kort leveringstid, knalddygtige medarbejdere og 24/7-service.

”Vi kan levere lige her og nu. Det kan godt betale sig at have stål for 15 mio. liggende, for det kan tage rigtig lang tid at skaffe hjem,” siger Knud Andersen.

 "Vi lever af skibsfartens uheld. At de sejler på noget. Det skal bare gå stærkt. Rederne forventer hurtig og effektiv service, og det kan vi. Vi siger aldrig nej,” siger Knud Andersen.

Han er ikke bekymret over, at ordrebogen for 2013 kun rækker et par uger frem.

”Vi har aldrig gjort andet. Vi går ikke rundt og gnider hænder. Skibene skal sejle, og der sker uheld, så vi har ikke rigtig kunnet mærke krisetiderne.”

Knaldgode medarbejdere
At blive målt på kvalitet og hurtig leveringstid kræver en god medarbejderstab. Det findes tilsyneladende i Hirtshals.

De fleste ansatte er maskinarbejdere, og dem sætter Knud Andersen stor pris på.

De bliver først og fremmest hyret på deres menneskelige egenskaber.

”Man kan ikke læse sig til det, vi laver, det skal man lære,” siger Knud Andersen.

”De skal kunne tage et pres. Der er meget travlt, når det hele står på gloende pæle. De skal være parat til at arbejde nat og weekender og med kort frist.

De skal kunne tænke selv og have en forståelse for, at tingene skal hurtigt af sted. Vi har et utroligt godt koncept. Knalddygtige medarbejdere, og så må man også sige, at de har nogle familier, der forstår dem. De lægger mange timer hernede,” siger Knud Andersen.

Udviklingen er på otte år gået stærkt, og Knud Andersen ser ingen grund til, at det ikke skulle kunne fortsætte. Man startede med 1.200 kvadratmeter på havnen, nu fylder virksomheden 8.700 med de nye bygninger på Silvervej.

Han driver sammen med Anders Jensen også MarineShafts to søstervirksomheder MarineService og MarinePipes, der henholdsvis servicerer den maritime verden og sørger for gennemskylning af toiletter og rør på færger og skibe.

I dag er de 90 medarbejdere, og der kan godt komme flere til.

”Vi går efter små nicher. 1-2 mandsbetjente virksomheder, som man kan bygge videre på. Den største udfordring er at finde arbejde. Det kan ikke hjælpe, at vi falder i søvn. Jeg vil gerne se, at MarineShaft fortsætter på den måde, som jeg gerne vil. Jeg har været med til at bygge det op, og vores idé er jo en familieidé,” siger Knud Andersen.

Hans far havde ideen til at udføre arbejdet, men han havde ikke iværksættergenet. Han brød sig slet ikke om tanken.

”Jeg ligner nok lidt mere min mor. Er chancen der, så tager vi den.

Der skal ske noget. Det er aldrig gået galt med opkøb. Om det er fornuft eller held? Hvis jeg selv synes, der er noget, der passer ind, så får jeg fat i det,” siger Knud Andersen.

Har du en sjette sans?

”Der må jo være et eller andet.”
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web03