Der lyder positive toner fra direktør Frank Hansen hos Metalock. Firmaet er formelt en del af MAN Diesel-koncernen, men opererer selvstændigt, fordi man er så specialiserede, som man er.
”Vi har faktisk oplevet en opadgående kurve de sidste to et halvt-tre år,” siger Frank Hansen til Søfart.
”Marinemarkedet har givet de største løft, selv om der unægtelig er krise derude. Men det går også godt inden for windpower – både on- og offshore. På dansk grund er der så ikke så meget drive i industrimarkedet, men vi skal fortsat være her. Ikke mindst fordi vi vil være tæt på alle beslutningstagere,” understreger han.
Netværk
Ifølge Frank Hansen er det ikke mindst netværk og netværk og netværk, der er en af Metalocks veje til succes. Netværk og så evnen til at levere varen, når man skal. Hvilket vil sige hver gang. Ellers virker netværket meget hurtigt negativt den anden vej.
”Vi hylder så heller ikke princippet om at stikke sit lys under en skæppe. Vi står gerne frem og fortæller om, hvad vi kan. Samt ikke mindst om, hvorfor vi er bedre end andre. Og jeg kan kun sige, at vi primært vækster ved at tage markedsandele, så noget må jo virke,” som han siger.
Han erkender dog også gerne og blankt, at Metalock – eller PrimeServ On-Site Machining som det også markedsføres under – har fået en kæmpefordel af, at man kan bruge PrimeServs store internationale netværk som base for sine operationer ude i verden.
Superlærling i hus
Akkurat som hos Vestergaard Marine Service og de øvrige adspurgte firmaer er det for Metalock afgørende, at man kan få de rigtige folk ind i jobbet.
Men det er åbenbart ikke svært, for der er ikke mangel på kvalificerede ansøgere til jobbene. Heller ikke selv om man kan påregne mellem tre og fem års ”specialisttræning” sammen med en erfaren reparatør, før man selv er klar. Og at man kan tiltrække de rette, kan man bl.a. se af, at man netop har ansat en af landets absolut bedste nye, unge smede. Han står faktisk som nomineret til Håndværkerprisen. Og det er jo ikke så ringe endda.
Om fremtiden siger Frank Hansen kort, at man vil fortsætte ad samme spor som nu. Der skal vækstes og stjæles markedsandele. Og med en vækstrate på 35 procent i baghånden er der nok nogle mindre lokale firmaer ude i verden, der skal vogte deres ryg.
”Vi har faktisk oplevet en opadgående kurve de sidste to et halvt-tre år,” siger Frank Hansen til Søfart.
”Marinemarkedet har givet de største løft, selv om der unægtelig er krise derude. Men det går også godt inden for windpower – både on- og offshore. På dansk grund er der så ikke så meget drive i industrimarkedet, men vi skal fortsat være her. Ikke mindst fordi vi vil være tæt på alle beslutningstagere,” understreger han.
Netværk
Ifølge Frank Hansen er det ikke mindst netværk og netværk og netværk, der er en af Metalocks veje til succes. Netværk og så evnen til at levere varen, når man skal. Hvilket vil sige hver gang. Ellers virker netværket meget hurtigt negativt den anden vej.
”Vi hylder så heller ikke princippet om at stikke sit lys under en skæppe. Vi står gerne frem og fortæller om, hvad vi kan. Samt ikke mindst om, hvorfor vi er bedre end andre. Og jeg kan kun sige, at vi primært vækster ved at tage markedsandele, så noget må jo virke,” som han siger.
Han erkender dog også gerne og blankt, at Metalock – eller PrimeServ On-Site Machining som det også markedsføres under – har fået en kæmpefordel af, at man kan bruge PrimeServs store internationale netværk som base for sine operationer ude i verden.
Superlærling i hus
Akkurat som hos Vestergaard Marine Service og de øvrige adspurgte firmaer er det for Metalock afgørende, at man kan få de rigtige folk ind i jobbet.
Men det er åbenbart ikke svært, for der er ikke mangel på kvalificerede ansøgere til jobbene. Heller ikke selv om man kan påregne mellem tre og fem års ”specialisttræning” sammen med en erfaren reparatør, før man selv er klar. Og at man kan tiltrække de rette, kan man bl.a. se af, at man netop har ansat en af landets absolut bedste nye, unge smede. Han står faktisk som nomineret til Håndværkerprisen. Og det er jo ikke så ringe endda.
Om fremtiden siger Frank Hansen kort, at man vil fortsætte ad samme spor som nu. Der skal vækstes og stjæles markedsandele. Og med en vækstrate på 35 procent i baghånden er der nok nogle mindre lokale firmaer ude i verden, der skal vogte deres ryg.