Små værfter, der typisk ernærer sig af småskibsfarten, oplever et mere presset og turbulent marked end de store værfter.
Store værfter med kapacitet til skibssegmentmæssigt at byde bredere ind i markedet, oplever lige nu og de kommende måneder generelt en god udnyttelse af kapaciteten.
Alle værfter oplever stor konkurrence østfra med billigere arbejdskraft og lavere miljøafgifter. Derfor peger værfterne på konkurrenceparametre som kvalitet og punktlighed frem for pris, i forhold til deres egen overlevelse i markedet.
Det viser en rundringning til godt tre fjerdedele af de danske værfter, som beskæftiger sig med skibsreparation og vedligehold af erhvervsfartøjer.
Værfterne oplever endnu ingen, eller kun en svagt stigende, efterspørgsel på retrofittingsopgaver fra rederne i forbindelse med de kommende ECA- og ballastvandsregler. Flere værfter med kapacitet til større skibe forventer dog, at særligt ballastvandsreglerne vil kunne afføde en øget aktivitet, men de forventer samtidigt, at rederne formentlig vil skubbe investeringen så langt som muligt.
Alles kamp mod alle
Flere af de mindre værfter, der ikke er begunstigede af at ligge i aktuelle vækstområder som Esbjerg og Grenaa, der lige nu oplever et boost fra offshoreenergisektoren, må derimod kæmpe med et for lavt prisniveau og kunder, der kun skal have lavet det allermest nødvendige.
Produktionschef for Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeris reparationsafdeling, Kaare Madsen, peger på, at der i teorien er opgaver nok i markedet til de mindre værfter, men at konkurrencen presser prisfastsættelsen så meget, at det mange gange er mere rentabelt at stå over.
Det samme oplever Jan Mortensen, administrerende direktør på Faaborg Værft.
”Jeg tror, at konkurrencesituationen og dermed prisniveauet bliver yderligere presset af, at der er relativt lidt at lave, når rederne holder igen på grund af krisen. Det betyder, at de lidt større værfter begynder at byde ind på mindre skibe, end de tidligere har gjort. Så situationen er faktisk, at det bliver alles kamp mod alle,” siger Jan Mortensen.
Han fortæller, at Faaborg Værfts 35 fastansatte medarbejdere, via ”mange bække små-metoden” og bygningen af det sidste af i alt otte flodfartøjer til Tyskland, stadig har nok med opgaver, men at situationen generelt er udfordrende.
Ifølge direktør Erling Pedersen har Assens Skibsværft været gennem en hård tid. Den aktuelle ordrebog strækker seks-otte uger frem, men det sydfynske marked er præget af hård konkurrence, siger han.
”Vi troede sidste år, at krisen var overstået, men vi slås om opgaverne i det sydfynske. Man er meget sultne, og der bliver jongleret med tingene. F.eks. fik en kunde tilbudt, at han ikke skulle betale for dokning under reparation, men vi beholdt dog ordren, da selv kunden godt kunne se, at den slags tilbudsgivning var helt urimelig. Det er i den grad købers marked. Det er nærmest et ludermarked,” som Erling Pedersen udtrykker det.
Han har dog ikke mistet modet.
”Vi har budt på så mange opgaver, at jeg hele tiden har været nødt til at have mit beredskab klar, hvis vi vil have ordren. Vi har trods alt lidt at være stolte af i Assens, hvor vi igen har kunnet aflevere et regnskab med sorte tal. Det er bedre at sige nej end at forære rederne penge. Vi tror på fremtiden,” siger direktøren og fremhæver, at Assens Skibsværft kan klare sig stort set uden brug af underleverandører.
”Vi har det, der skal til,” siger Erling Pedersen.
Højt aktivitetsniveau
På landets næststørste reparationsværft, Orskov i Frederikshavn, meldes der om højt aktivitetsniveau i de sidste to kvartaler og mindst to måneder frem. Krisen har ikke påvirket mængden af opgaver fra de norske offshoreredere, som udgør en stor del af værftets kundemasse. Dog oplever Orskov en klart større prisbevidsthed hos kunderne end tidligere.
Hos Fayard, der omsætningsmæssigt er noget større end Orskov, meldes der også om fyldte dokke og godt med skibe langs kajerne. Sales Manager på Fayard, Ivan S. Larsen, oplyser dog, at værftet ikke er fyldt op som sådan, da tilgængelighed altid skal være til stede som et helt grundlæggende konkurrenceparameter på markedet sammen med tid og kvalitet, når man bedriver skibsreparationer i Danmark. Ifølge Ivan S. Larsen, der også betegner prisniveauet på markedet som udfordrende at have med at gøre, ligger aktivitetsniveauet på Fayard lige nu over niveauet for samme periode sidste år.
Endeligt meldes der også om et højt aktivitetsniveau hos Karstensens Skibsværft i Skagen. Værftet er ved siden af nybygningsaktiviteterne i gang med ombygningen af en stor Royal Greenland-trawler. Forude venter en forlængelse af et andet stort fiskefartøj samt dokningen af et af Søværnets inspektionsskibe i Thetis-klassen.
Store værfter med kapacitet til skibssegmentmæssigt at byde bredere ind i markedet, oplever lige nu og de kommende måneder generelt en god udnyttelse af kapaciteten.
Alle værfter oplever stor konkurrence østfra med billigere arbejdskraft og lavere miljøafgifter. Derfor peger værfterne på konkurrenceparametre som kvalitet og punktlighed frem for pris, i forhold til deres egen overlevelse i markedet.
Det viser en rundringning til godt tre fjerdedele af de danske værfter, som beskæftiger sig med skibsreparation og vedligehold af erhvervsfartøjer.
Værfterne oplever endnu ingen, eller kun en svagt stigende, efterspørgsel på retrofittingsopgaver fra rederne i forbindelse med de kommende ECA- og ballastvandsregler. Flere værfter med kapacitet til større skibe forventer dog, at særligt ballastvandsreglerne vil kunne afføde en øget aktivitet, men de forventer samtidigt, at rederne formentlig vil skubbe investeringen så langt som muligt.
Alles kamp mod alle
Flere af de mindre værfter, der ikke er begunstigede af at ligge i aktuelle vækstområder som Esbjerg og Grenaa, der lige nu oplever et boost fra offshoreenergisektoren, må derimod kæmpe med et for lavt prisniveau og kunder, der kun skal have lavet det allermest nødvendige.
Produktionschef for Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeris reparationsafdeling, Kaare Madsen, peger på, at der i teorien er opgaver nok i markedet til de mindre værfter, men at konkurrencen presser prisfastsættelsen så meget, at det mange gange er mere rentabelt at stå over.
Det samme oplever Jan Mortensen, administrerende direktør på Faaborg Værft.
”Jeg tror, at konkurrencesituationen og dermed prisniveauet bliver yderligere presset af, at der er relativt lidt at lave, når rederne holder igen på grund af krisen. Det betyder, at de lidt større værfter begynder at byde ind på mindre skibe, end de tidligere har gjort. Så situationen er faktisk, at det bliver alles kamp mod alle,” siger Jan Mortensen.
Han fortæller, at Faaborg Værfts 35 fastansatte medarbejdere, via ”mange bække små-metoden” og bygningen af det sidste af i alt otte flodfartøjer til Tyskland, stadig har nok med opgaver, men at situationen generelt er udfordrende.
Ifølge direktør Erling Pedersen har Assens Skibsværft været gennem en hård tid. Den aktuelle ordrebog strækker seks-otte uger frem, men det sydfynske marked er præget af hård konkurrence, siger han.
”Vi troede sidste år, at krisen var overstået, men vi slås om opgaverne i det sydfynske. Man er meget sultne, og der bliver jongleret med tingene. F.eks. fik en kunde tilbudt, at han ikke skulle betale for dokning under reparation, men vi beholdt dog ordren, da selv kunden godt kunne se, at den slags tilbudsgivning var helt urimelig. Det er i den grad købers marked. Det er nærmest et ludermarked,” som Erling Pedersen udtrykker det.
Han har dog ikke mistet modet.
”Vi har budt på så mange opgaver, at jeg hele tiden har været nødt til at have mit beredskab klar, hvis vi vil have ordren. Vi har trods alt lidt at være stolte af i Assens, hvor vi igen har kunnet aflevere et regnskab med sorte tal. Det er bedre at sige nej end at forære rederne penge. Vi tror på fremtiden,” siger direktøren og fremhæver, at Assens Skibsværft kan klare sig stort set uden brug af underleverandører.
”Vi har det, der skal til,” siger Erling Pedersen.
Højt aktivitetsniveau
På landets næststørste reparationsværft, Orskov i Frederikshavn, meldes der om højt aktivitetsniveau i de sidste to kvartaler og mindst to måneder frem. Krisen har ikke påvirket mængden af opgaver fra de norske offshoreredere, som udgør en stor del af værftets kundemasse. Dog oplever Orskov en klart større prisbevidsthed hos kunderne end tidligere.
Hos Fayard, der omsætningsmæssigt er noget større end Orskov, meldes der også om fyldte dokke og godt med skibe langs kajerne. Sales Manager på Fayard, Ivan S. Larsen, oplyser dog, at værftet ikke er fyldt op som sådan, da tilgængelighed altid skal være til stede som et helt grundlæggende konkurrenceparameter på markedet sammen med tid og kvalitet, når man bedriver skibsreparationer i Danmark. Ifølge Ivan S. Larsen, der også betegner prisniveauet på markedet som udfordrende at have med at gøre, ligger aktivitetsniveauet på Fayard lige nu over niveauet for samme periode sidste år.
Endeligt meldes der også om et højt aktivitetsniveau hos Karstensens Skibsværft i Skagen. Værftet er ved siden af nybygningsaktiviteterne i gang med ombygningen af en stor Royal Greenland-trawler. Forude venter en forlængelse af et andet stort fiskefartøj samt dokningen af et af Søværnets inspektionsskibe i Thetis-klassen.