23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MAN PrimeServ klar med nye faciliteter til sommer

800 kvm. nyopført bygning i København skal være base for helt nye hands on-kursusfaciliteter, målrettet efteruddannelse af maskinmestre verden over.
Den 26. juni indvier MAN PrimeServ Academies et internationalt kursus- og efteruddannelsescenter med speciale inden for totakts low speed-skibsmotorsegmentet og med en fuldskala motor til rådighed for kursisterne.

”Ideen er, at vi kan simulere et rigtigt maskinrum, hvor man kan træne de typiske ting, der bliver overhalet på en hovedmotor under et havneophold. Godt nok er vores motor helt ny, men vi er ved at indsamle et helt lager af forskellige slidte eller defekte motordele, som vi kan installere i motoren forud for de enkelte kursusforløb – alt efter om fokus er på cylindre, lejer eller f.eks. stempler,” forklarer daglig leder af det nye center Tommy Rand Olsen fra MAN PrimeServ.

Motoren, der er opstillet i centrets motorhal, er MAN Diesel & Turbos næstmindste motor i det aktuelle low speed totakts-program, en 6S35MC. Med fokus på de typiske reparations- og overhalingsopgaver, der finder sted under et havneophold, kan motoren ikke køres. Derfor er den heller ikke koblet på hverken smøreolie-, kølevands- eller udstødssystemer. Alligevel repræsenterer motorhallen et stort løft i undervisningen, understreger Tommy Rand Olsen, der peger på vigtigheden af den faktiske hands on-effekt i efteruddannelsen af maskinmestre. Noget som, han mener, på den lange bane også kan være med til at spare rederierne mange penge på vedligeholdelsesbudgettet.

Motorhallen
Den centrale del af de nyopførte bygninger, motorhallen, har en ti meters lofthøjde, så der er plads til 6S35MC-motoren. Bundrammen er dog, som i et rigtigt maskinrum, nedsænket under gulv/dørk-niveau. Loftet i hallen har ligeledes to portalkraner, så stempler og andre tunge dele fra motoren kan håndteres som i den virkelige dagligdag ude på skibene.
Ud over motorhallen består de nye faciliteter også af tre nye auditorier med plads til hver 30 personer samt et nyt traditionelt undervisningslokale, ligeledes med plads til 30 personer. Tommy Rand Olsen oplyser, at de typiske kursisthold er på mellem 12 og 20 mand, og da målgruppen er international, foregår al undervisning på engelsk.
Ud over Tommy Rand Olsen er der ansat yderligere 10 medarbejdere hos MAN PrimeServ Academies i København.
 
Operatørfokus
MAN PrimeServ Academies har undervisningsfaciliteter på en række forskellige lokaliteter verden over. Hvert center er typisk specialiseret inden for de enkelte dele af MAN-gruppens motor- og fremdrivningssystemer. F.eks. foregår aktiviteterne på medium speed-området i Augsburg, hvor også udviklingen og en del af produktionen af dette motorsegment foregår. Derfor er det også naturligt, at kursusaktiviteterne på low speed-området foregår i København, hvor MAN Diesel & Turbos store udviklingsafdeling for netop low speed af historiske årsager ligeledes er placeret.
 
PrimeServ-centret i København er langt fra nyt, men har modsat de øvrige centre på medium- og high speed-områderne ikke tidligere haft mulighed for at tilbyde hands on-undervisning med udgangspunkt i en rigtig fysisk opstillet motor. Derfor har fokus i København hidtil været på rene operatorforløb med udgangspunkt i en kontrolrumssimulation i forhold til bl.a. de avancerede styresystemer bag MAN Diesel & Turbos elektronisk styrede ME-motorserie. Et område, der fortsætter uændret efter udvidelsen, men dog med forbedrede faciliteter, da skærmbilleder m.v. nu kan projekteres op i de tre nye auditorier. Fra 2014 tilbydes der ydermere også målrettede operatorforløb med udgangspunkt i MAN Diesel & Turbos gasdrevne GI-motorserie samt teknologierne og styresystemerne bag de stadig mere aktuelle røgrensningssystemer.   
 
Danmark har ud over centret i København også MAN PrimeServ Academies i Holeby og i Frederikshavn med fokus på henholdsvis firetaktsmotorer/gensets og propeller-delen. Typisk har MAN PrimeServ Academies i københavn omkring 1.000 kursister gennem et efteruddannelsesforløb hvert år.
 

  • MAN PrimeServ Academies' afdelinger
  • Augsburg, Tyskland
  • Busan, Sydkorea
  • Copenhagen, Denmark
  • Fort Lauderdale, USA
  • Frederikshavn, Danmark
  • Holeby, Denmark
  • Nürnberg, Tyskland
  • Oberhausen, Tyskland
  • Rio de Janeiro, Brasilien
  • Shanghai, Kina
  • Saint-Nazaire, Frankrig
  • Stockport, England
  • Zurich, Schweiz
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web04