23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Styrtdyk i fragtraterne – ikke en fordel for afskiberne

Ratefald vil føre til aflyste afsejlinger eller hele services, så afskiberne bliver tvunget til at re-designe deres forsyningskæder, mener Lars Jensen fra SeaIntel.
2011 bliver ofte udråbt som året, hvor containerrederierne udkæmpede en voldsom priskrig. SeaIntel har tidligere opgjort værdien af denne priskrig til mere end 11 mia. dollars, og på bunden af markedet opererede rederiene med negative fragtrater, når man fratrak det obligatoriske brændstoftillæg.

 Hvad der til gengæld har været meget stille omkring, er det faktum, at erosionen af fragtraterne i virkeligheden blev stærkt forværret i 2012 i forhold til 2011 – og på det seneste har været i frit fald. I 2012 blev den øgede erosion af fragtrater ”skjult” i et par enkelte – men succesfulde – ratestigninger, som rederierne havde held med at få igennem. Under priskrigen i 2011 var det normalt, at fragtraten fra Asien til Europa faldt med ca. 20 dollars/TEU om ugen. Med undtagelse af de få uger, hvor rederierne havde disciplin til at presse ratestigninger igennem, faldt raten med ca. 60 dollars/TEU om ugen i anden halvdel af 2012. Det vil sige en tredobling af rateerosionen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|