Milepælene er stort set blevet holdt indtil nu i bygningen af Maersk Lines nye store flagskibsserie på hver godt 18.200 TEU, lyder det fra rederiets site office på Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, som Søfart besøgte i uges løb. DSME, som værftet i daglig tale hedder, skal frem til juni 2015 bygge de i alt 20 såkaldte Triple E-skibe (Economy og scale, Energy efficiency & Evironmentally improved). En serie, der med de tre E’er er designet til den nye verdensøkonomiske dagsorden, men også en ny flagskibsserie til Maersk Line til at tage over efter de otte Lindø-skibe i Emma Mærsk-klassen. Dermed bliver Triple E også verdens største. I hvert tilfælde indtil videre.
Med tidsplanen intakt skal seriens første enhed på prøvetur 27. maj. Som første skib i en helt ny serie, og med et stort waste heat recovery-system, som skal fintunes, er der sat hele 12 dage af til de mange tests, inden kursen sættes tilbage til værftet i Okpo på øen Geoje ud for landets sydkyst. Næste milepæl bliver 14. juni. Her skal første enhed navngives med stor repræsentation fra Esplanaden og ikke mindst sammen med skibets første besætning, der ankommer på navngivningsdagen. Triple E-skibet skal tages ud fra Okpo af en dansk besætning, ledet af erfarne seniorofficerer fra den nuværende E-klassen, som dermed er vant til at håndtere et meget stort skib.
Når skibet er leveret, sejles der de få sømil til Busan, hvor den første last af containere tages om bord, inden der fortsættes vestover på Maersk Lines AE10 Asien- Nordeuropa-service. Afgangen fra Busan er sat til 14. juli, og der beregnes godt 40 dage, inden nybygningen ventes til dansk farvand og for første gang er langs kaj i Aarhus. Turen hjemover bliver noget ud over det sædvanlige. Dels skal skibet for første gang testes operativt som containerskib, og dels forventer Maersk Line at præsentere skibet for kunder og forretningsforbindelser i mange af havnene undervejs. AE10-servicen betjenes normalt af de otte skibe i Emma Mærsk-klassen samt fire lidt mindre tysk-ejede charterskibe. Det bliver de fire charterskibe, der først skal vige for Triple E’erne i takt med, at de leveres. Dernæst de otte E-både, der skal afløse mindre tonnage i Maersk Lines rutenetværk.
De resterende 19 Triple E leveres med skiftende intervaller frem til juni 2015. I øjeblikket er i alt 10 Triple E-skibe i vidt forskellige stadier under bygning på DSME. Senere i år kulminerer produktionen med i alt 13 skibe undervejs samtidigt. Lige nu består site office, der er i regi af in-house-selskabet Maersk Maritime Technology, af 26 mand under ledelse af site manager Søren Arnberg, der har været involveret i nybygninger til A.P. Møller - Mærsk i 37 år.
Triple E-serien bygges i tre forskellige dokke. DSME’s store og helt nye tørdok 5, der er verdens største, samt to lidt mindre flydedokke. Det er forskellige produktionsgange i henholdsvis tør- og flydedokkene, der gør, at serien leveres med skiftende intervaller. DSME anvender for ca. 85 pct. vedkommende underleverandører til stålsektionerne. Og af dem er mellem 25 og 30 pct. produceret hos værftets kinesiske datterselskab, hvor site office konstant har to folk udstationeret. De i alt 40 MAN Diesel-hovedmotorer og i alt 80 gensets, der ligeledes er fra MAN Diesel, bygges hos licensholderen Doosan kun omkring en times kørsel fra Okpo. På en almindelig arbejdsdag hos DSME vil der typisk være omkring 12.000 egne ansatte samt op imod 23.000 folk fra underleverandører på værftet. Når først alle sektionerne til et Triple E-skib er samlet, vil der typisk være omkring 250 mand om bord samtidigt.
Med tidsplanen intakt skal seriens første enhed på prøvetur 27. maj. Som første skib i en helt ny serie, og med et stort waste heat recovery-system, som skal fintunes, er der sat hele 12 dage af til de mange tests, inden kursen sættes tilbage til værftet i Okpo på øen Geoje ud for landets sydkyst. Næste milepæl bliver 14. juni. Her skal første enhed navngives med stor repræsentation fra Esplanaden og ikke mindst sammen med skibets første besætning, der ankommer på navngivningsdagen. Triple E-skibet skal tages ud fra Okpo af en dansk besætning, ledet af erfarne seniorofficerer fra den nuværende E-klassen, som dermed er vant til at håndtere et meget stort skib.
Når skibet er leveret, sejles der de få sømil til Busan, hvor den første last af containere tages om bord, inden der fortsættes vestover på Maersk Lines AE10 Asien- Nordeuropa-service. Afgangen fra Busan er sat til 14. juli, og der beregnes godt 40 dage, inden nybygningen ventes til dansk farvand og for første gang er langs kaj i Aarhus. Turen hjemover bliver noget ud over det sædvanlige. Dels skal skibet for første gang testes operativt som containerskib, og dels forventer Maersk Line at præsentere skibet for kunder og forretningsforbindelser i mange af havnene undervejs. AE10-servicen betjenes normalt af de otte skibe i Emma Mærsk-klassen samt fire lidt mindre tysk-ejede charterskibe. Det bliver de fire charterskibe, der først skal vige for Triple E’erne i takt med, at de leveres. Dernæst de otte E-både, der skal afløse mindre tonnage i Maersk Lines rutenetværk.
De resterende 19 Triple E leveres med skiftende intervaller frem til juni 2015. I øjeblikket er i alt 10 Triple E-skibe i vidt forskellige stadier under bygning på DSME. Senere i år kulminerer produktionen med i alt 13 skibe undervejs samtidigt. Lige nu består site office, der er i regi af in-house-selskabet Maersk Maritime Technology, af 26 mand under ledelse af site manager Søren Arnberg, der har været involveret i nybygninger til A.P. Møller - Mærsk i 37 år.
Triple E-serien bygges i tre forskellige dokke. DSME’s store og helt nye tørdok 5, der er verdens største, samt to lidt mindre flydedokke. Det er forskellige produktionsgange i henholdsvis tør- og flydedokkene, der gør, at serien leveres med skiftende intervaller. DSME anvender for ca. 85 pct. vedkommende underleverandører til stålsektionerne. Og af dem er mellem 25 og 30 pct. produceret hos værftets kinesiske datterselskab, hvor site office konstant har to folk udstationeret. De i alt 40 MAN Diesel-hovedmotorer og i alt 80 gensets, der ligeledes er fra MAN Diesel, bygges hos licensholderen Doosan kun omkring en times kørsel fra Okpo. På en almindelig arbejdsdag hos DSME vil der typisk være omkring 12.000 egne ansatte samt op imod 23.000 folk fra underleverandører på værftet. Når først alle sektionerne til et Triple E-skib er samlet, vil der typisk være omkring 250 mand om bord samtidigt.