Blot to måneder efter den seneste udmelding om kontrakter på tre nybygningsenheder, melder Ultrabulk om flere nye skibe til den voksende flåde. Med lange charteraftaler i hånden på fire af de i alt fem skibe har Ultrabulk sikret indtægten for de nye skibe for op til 13 år.
De fem nye skibe i flåden udgøres af fire nybygningskontrakter samt overtagelse af et eksisterende skib. Nybygningerne er et supramax skibe på 61.000 DWT til levering i 2016, et kamsarmax på 81.000 DWT til levering i 2015 samt et handysize skib på 37.000 DWT til levering i 2015, alle fra japanske værfter og bygget efter nyt ECO-design.
Dertil kommer overtagelse af et eksisterende kamsarmax skib på en syv års charteraftale samt indgåelse af nybygningskontrakt på et handysize skib fra Kina med levering i 2015 i joint-venture samarbejde med den norske shipping fond ”Maritime Opportunites”.
“Det er en naturlig udvikling af vores langsigtede flådefornyelsesprogram, som vi påbegyndte i 2012, med kontrakter på tre enheder af handysize segmented,” siger Henrik Sleimann Petersen, head of ship holding, i Ultrabulk, ifølge en pressemeddelelse.
”Der er stadig betydelige udfordringer for tørlastmarkedet i de kommende år med en meget stor ordrebog, men vi vurderer at nybygningspriserne har nået et niveau hvor vi, med stærk støtte fra langsigtede finansielle- og fragtpartnere, har mulighed for at fortsætte vores engagement i det langsigtede marked ved at tilføje yderligere skibe til vores flåde.