23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ebba Mærsk inkluderede Busan på AE10

Maersk Line udvidede 30. april sin Asien-Nordeuropa service med Busan, så der nu er to anløb i Sydkorea. Skibene på AE10 skal inden for de kommende år erstattes af Triple-E-tonnage.
Maersk Lines E-klasse containerskib Ebba Mærsk anløb 30. april containerterminalen i Busan i den sydligste del af Sydkorea. Anløbet var en premiere, ikke alene for skibet, men også for Busan, som dermed nu indgår i Maersk Lines AE10 Asien-Nordeuropa service.

Det er en stærk tro på vækstpotentialet i det sydkoreanske marked hos Maersk Line, der har fået rederiet til at udvide AE10-servicen til Busan. Servicen indbefatter i forvejen den sydkoreanske havn Kwangyang, der tidligere var AE10-servicens østlige vendepunkt. Det bliver nu i stedet Busan. Det vestlige vendepunkt på AE10 har siden december 2009 været Gdansk i Polen.

AE10-servicen betjenes normalt af Maersk Lines otte Lindø-byggede 15.500 TEU-store E-klasse-skibe samt fire godt 13.000 TEU tysk-ejede charterskibe. De tolv første af i alt 20 18.200 TEU-store Triple-E-nybygninger undervejs fra DSME-værftet i Okpo i Sydkorea, er øremærkede til at skulle afløse den nuværende tonnage på AE10. Først de fire charterskibe. Dernæst de otte E-klasse-skibe, som skal så skal afløse andet mindre og ældre tonnage på det øvrige netværk i Maersk line.

Første afgang fra Busan med et Triple-E-skib ventes at ske 14. juli i år med seriens første enhed Mærsk Mc-Kinney Møller, som dermed har AE10-servicens eneste danske anløb, i Aarhus, omkring 40 dage senere.
 
Containerterminalen i Busan rangerer som verdens femte største målt på årligt TEU-gennemstrømning.
 
Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03