23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forhandlinger med estisk rederi om Tysklands-færge

Støtteforening bag genoptagelse af Tysklands-rute fra Faaborg håber på at få indsamlet de sidste midler på fundraising-møde til at chartre estisk færge.
Støtteforeningen for Faaborg Gelting Færgen er nu kun en halv million kroner fra at have den nødvendige kapital til at sikre en charter af en færge til en genoptagelse af Faaborg – Tyskland-ruten.
Ifølge støtteforeningens formand Jens Christian Bonde forhandles der i øjeblikket med et estisk rederi om en færge med kapacitet til godt 400 passagerer og 100 biler.

Rederiet, som der forhandles med, er Saaremaa Laevakompanii, der besejler ruterne mellem den estiske ø Saaremaa og fastlandet. Saaremaa Laevakompanii har i de seneste år taget levering af tre nybygninger fra Norge, hvilket har overflødiggjort bl.a. færgen St. Ola. En færge bygget til ruten mellem Tuborg Havn og Landskrona i 1971, som Svea Scarlett. En anden færge fra Saaremaa Laevakompanii, som kan være et charterobjekt er Regula, der ligeledes er fra 1971 og ligeledes med en baggrund på Øresund.

Jens Christian Bonde håber på, at det lykkes at rejse de sidste midler på et fundraising-møde, der afholdes i Faaborg den 13. juni.

”Vi vil meget gerne have baglandet med, så der er et lokalt ejerskab bag ruten. Det er også vigtigt for os at få forhandlet nogle fornuftige priser med de lokale hoteller, som vi kan tilbyde i pakkeprodukter i forbindelse med færgeruten," siger Jens Christian Bonde.
Han forklarer, at der hidtil har været gjort mest på den danske side i forhold til at rejse midler, men at lignende aktiviteter nu også igangsættes på tysk side.

Støtteforeningen har siden efteråret 2012 søgt efter egnet tonnage, hvilket ifølge Jens Christian Bonde har været svært, da der ikke er megen tonnage tilgængelig, som både har den rette størrelse og som bl.a. har dobbelt bovport (bov-visir samt indvendig bovport), som ruten kræver.

”Det betyder, at vi nu ikke længere sigter på at starte op før højsæsonen. Vi vil i stedet starte stille og roligt op i vinterperioden, hvilket vi gerne skulle have tilstrækkelige økonomiske midler til at gøre. Det er også væsentligt lettere at sælge billetter til en eksisterende rute end noget, som bare er en idé. Derfor satser vi på, at ruten er kendt og kørt godt ind, når vi når til sommeren 2014,” forklarer Jens Christian Bonde.

Ifølge Jens Christian Bonde er der godt styr på tilladelser og aftaler omkring anløb af Faaborg havn, mens der stadig forestår en del afklaring om, hvorvidt ruten skal anløbe Gelting eller Kappeln i Tyskland.  Kappeln ligger 35 km sydøst for Flensburg, hvor der er rig mulighed for at handle, mens der er lidt længere til den nærmeste store by fra Gelting.  Jens Christian Bonde forklarer dog, at der allerede er indgået en forhåndsaftale med lokale vognmænd i Tyskland om shuttle-busser til de gående passagerer.

Det er planen, at faciliteterne i havnene skal være minimale og alene bestå af opmarchpladser. Dermed er det færgens besætning, der skal forestå billettering og dirigering af biler. Jens Christian Bonde oplyser endvidere, at den pågældende færge ville skulle have en besætning på 13 mand, hvis passagerkapaciteten på omkring 400 skal udnyttes fuldt ud. Færgen skal sejle under et skandinavisk flag og have en blandet dansk og tysk besætning.

Faaborg – Gelting-ruten blev indstillet 30. juni 1999, en måned før muligheden for tax free-salg på tværs af EU-grænser ophørte, hvilket var rutens primære indtægtskilde.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.187|instance-web01