23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ombygget ACE Link-skib i Esbjerg

Den tidligere Simara Ace hedder nu DP Gezina og er komplet forandret til en rolle som indkvarteringsfartøj.
DP Gezina ligger lige nu ved Nordre Dokkaj i Esbjerg havn, inden skibet skal på sin første opgave som indkvarteringsfartøj ved opførelsen af DanTysk havmølleparken ved Helgoland.

Mange vil nok genkende skibet som et af de to mini luksuspassagerskibe, der kortvarigt forsøgte at genopfinde den traditionsrige indkøbssejlads mellem Helsingør og Helsingborg, inden det norsk-ejede rederi ACE Link måtte give op sidst i 2008 efter kun et års drift på Øresund. Ace Link’s to nybyggede passagerskibe Simara Ace og Siluna Ace blev efter to et halvt års oplægning solgt til hollandske Chevalier Floatels i efteråret 2011 for ombygning til indkvarteringsfartøjer.
 
DP Gezina er derfor identisk med Simara Ace, den første af de to luksuriøse Øresundsbåde, mens søsterskibet Siluna Ace skal gennemgå en lignende ombygning.
Simara Ace og Siluna Ace blev oprindeligt udviklet af de rådgivende skibsingeniører hos Knud E. Hansen og havde interiør fra Steen Friis Designs tegnestue til 386 dagsejladspassagerer. På trods af skibenes begrænsede dimensioner på 60 gange 11 meter, bød de på en omfattende passageraptering med restaurant, saloner og ikke mindst en 140 kvm stor butik, som skibenes kommercielle omdrejningspunkt. DP Gezina er nu forlænget med yderligere knapt 10 meter.

I den nye rolle er det imidlertid alene frontsalonen, den tidligere Sunrise Pub & Café samt kabyssen, som er bevaret. I dag er salonen dagrum for op til 63 personer med tilstødende møderum og messe. Resten af dæk 3 består nu af i alt 16 enkeltmandskamre.
Dæk 2, hvor butikken tidligere dominerede, består nu af otte besætningskamre og besætningsmesse- og dagrum i den forreste sektion, mens der er yderligere 23 kamre til møllefolkene.

Simara Ace og Siluna Ace var oprindeligt udstyrede med et avanceret diesel-elektrisk fremdrivningssystem baseret på tre gensets, to azimuth pods samt en 300 kW bowthruster. Fremdrivningsystemet var formenligt en medvirkende årsag til, at Chevalier Floatels valgte at købe de to passagerskibe, hvoraf DP Gezina foreløbigt er ombygget som DP2-skib (dynamic positioning), hvilket bl.a. er opnået ved installering af yderligere to gensets samt en rectractable azimuth bowthruster. De to nye gensets er placeret i den nye sektion, som er indsat agter for det oprindelige maskinrum.

De mest synlige forandringer er dog fjernelsen af den agterst del af apteringen på dæk 3, hvor Restaurant Horizon tidligere var placeret med udsyn i tre retninger. Nu er området i stedet et åbent dæk med et frit areal til dækslast og en MOB- og en fast rescue-båd.

Det åbne areal agter på dæk 4, som tidligere var en del af soldækket, er nu optaget af den store Ampelman Heave Compensated-gangvej, som anvendes til at få montørerne over på møllefundamenterne. En metode, der er udbredt på større indkvarteringsfartøjer, som ville udgøre en for stor pæletryks-belastning ved den bådlandingsmanøvre, som er normal for mindre crew- og servicefartøjer.

Chevalier Floatels oplyser, at skibene i dag har kapacitet til 42 indkvarterede servicefolk og montører. De indkvarterede servicefolk kan feedes ud til DP Gezina af mindre crewbåde, som så lægger til i bådlandingen på skibets bagbord side, når de skal overføre folk.

Se præsentationsvideo fra Chevalier Floatels
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|