23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Containerbrand på Eugen Mærsk

Nyt tilfælde af fejldeklaration formodes at være årsag til mindre containerbrand på Eugen Mærsk
Det har været set før - adskillige gange - og det bliver sikkert heller ikke sidste gang, at en brand på et containerskib, kan føres tilbage til bevidste eller ubevidste fejldeklarationer af indholdet i containere. 
 
I dette tilfælde blev Maersk Lines Eugen Mærsk ramt af en af slagsen, der opstod mens skibet befandt sig i Aden Bugten på vej mod Port Said. Her opstod der brand i en container, der ifølge manifestet indenholdt "Household Goods". Og blandt disse var der ingen farlige stoffer deklareret.
 
Selve branden var ikke af omfattende karakter, men i alt fem containere blev beskadiget inden besætningen og et tilkoblet brandbekæmpelseshold fra Svitzer fik fuld kontrol over situationen i henhold til Maersk Line. Rederiet vil nu forsøge at finde årsagen til branden via en brandteknisk undersøgelse.
 
Ifølge organisationen Cargo Incident Notification Group repræsenterer såkaldte fejldeklareringer mindst en fjerdedel af alle last-relaterede ulykker, brande etc. i de seneste 18 måneder. Den periode, hvor organisationen har indsamlet data fra.
 
Den meget ødelæggende brandt på skibet Charlotte Mærsk for et par år siden skyldtes netop en fejldeklareret last i en container. Hvilket tilfælde har været rapporteret ved en række episoder siden - og før - hen. Bl.a. af samme grund har rederier som Maersk Line strammet op på sine procedurer, men lukke alle smuthuller er stort set umuligt. Derfor er behovet også evident mht. et stærkt beredskab, hvilket den hurtige indsats fra Svitzer-teamet indikerer virkningen af.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.113|instance-web01